در شرایطی که مشتریان نفتی ایران با فشارهای فزاینده آمریکا برای توقف خرید روبرو هستند، شرکت مشاوره صنعتی FGE‌ کاهش صادرات نفت ایران در سال میلادی جاری را پیش‌بینی کرده است. با این حال محموله‌های نفتی ایران به چین در چند هفته گذشته نشان می‌دهد چگونه تغییر مالکیت کشتی و شرایط قرارداد، ممکن است به ادامه صادرات نفت ایران کمک کند.

فروش نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، کاهش پیدا کرده است. خریداران بزرگ آسیایی از جمله کره جنوبی و ژاپن اعلام کرده‌اند اگر نتوانند از تحریم‌ها معافیت بگیرند، وارداتشان به کلی متوقف خواهد شد. هند نیز ممکن است وارداتش را نیمی کاهش دهد. در این بین، پالایشگاه‌ها در جنوب چین درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت ایران را رد کرده‌اند.

طبق یادداشت تحقیقاتی شرکت FGE، ایران می‌تواند به راحتی کل صادراتش را با استفاده از ناوگان نفتکش‌هایش ادامه دهد و پس از اجرای تحریم‌های آمریکا در چهارم نوامبر، چین مقصد اصلی صادرات نفت ایران خواهد بود.

در ژوییه و دو هفته نخست اوت، صادرات نفت ایران به مقصد چین در نفتکش‌های ایرانی بارگیری شدند. قراردادهای خرید نیز برای به حداقل رساندن ریسک برای خریداران نفت تغییر کرد.

با واکنش شرکت‌های بیمه و شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی که نگران مجازات آمریکا هستند، نقش حیاتی ناوگان نفتکش‌های بزرگ VLCC، افرامکس و سوئزماکس ایران در تحویل نفت به مشتریان افزایش یافته است.

از ابتدای امسال تاکنون حدود نیمی از ۲.۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و میعانات ایران با استفاده از کشتی‌های ایرانی انجام شده است. با حساب میانگین زمان سفر یک ماهه به چین، ایران از حدود ۳۰ درصد از ظرفیت ناوگان خود برای محموله‌های نفتی‌اش استفاده می‌کند.

شرکت ملی نفتکش ایران ناوگانی با ظرفیت حمل بیش از ۱۲۰ میلیون بشکه در روز دارد. شرکت ملی کشتیرانی ایران مجموعا ۷ میلیون بشکه در روز ظرفیت حمل دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.