محمد شریعتمداری امروز در مراسم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایران اظهار کرد: در سال ۱۳۷۱ که بنده در وزارت بازرگانی بودم صحبت‌هایی مبنی بر برگزاری این نمایشگاه در کشورمان مطرح شد که در آن موقع تنها یک نمایشگاه مشابه آن در آلمان برگزار می‌شد؛ در آن مقطع مرکز ملی فرش نبود و شرکت ملی فرش ایران بزرگترین محل تمرکز فعالین فرش دستباف کشو ر بود.

وی بابیان اینکه تحریم صادرات فرش ایران یکی از اولین تحریمهایی است که ایالت متحده آمریکا علیه کشورمان اعمال کرده است افزود: حجم صادرات فرش نقش زیادی در اقتصاد ایران ندارد اما آمریکا با آگاهی از تبعات اجتماعی این تحریمها در اولین مرحله اقدام به تحریم آن می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ایالات متحده آمریکا می‌داند در هر نقطه‌ای از ایران فردی در صنعت فرش ایران مشغول به کار است به طوری که امروزه بیش از ۲ میلیون نفر به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در این صنعت کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخلاف برخی از صنایع زمخت موجود در وزارت صنعت، معدن و تجارت صنعت فرش کشور سازگاری خوبی با طبیعت دارد و مشکلات زیست‌محیطی نیز ایجاد نمی‌کند.

شورای عالی فرش احیاء شد

شریعتمداری در ادامه صحبت‌های خود خبر از احیای شورای عالی فرش خبر داد و گفت: اولین جلسه این شورا نیز هفته پیش برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر با فشارهای بیرونی از حوزه سیاستهای خارجی مواجهیم که ابتلای به آن گرفتاری‌هایی برای ما ایجاد کرده است گفت: در کنار این فشارها و تهدیدها یک فرصت مناسبی نیز برای اقتصاد کشور نهفته است؛ درست است که کاهش ارزش پول ملی خوب نیست، اما باید توجه داشت که این کاهش ارزش پول ملی‌مان مصنوعی است و تهدید بزرگی به حساب نمی‌آید زیرا می‌دانیم به خاطر یک عامل بیرونی به ضعف کشانده شده است اما برای بخش صادرات فرصت خوبی به حساب می‌آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.