سومریه نیوز گزارش داد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با کادر رهبری حشد شعبی گفت: حشد شعبی نقطه تحول جدیدی در عراق است که از طریق اجرای فتوای سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان و فدا کردن جان خود به خاطر کشورشان امید را در دل‌های مردم زنده کردند. ما همواره تأکید داریم که حشد شعبی نهاد وابسته به دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح است و ما با طرف‌هایی که بخواهند چهره حشد شعبی را خدشه‌دار کنند مقابله می‌کنیم.

وی گفت: خروج حشد شعبی از شهرهای بزرگ نباید تحت فشار سیاسی صورت گیرد. گروهک‌های داعش را شکست داده‌ایم اما هنوز افکار افراطی موجود است و باید با آن مقابله کنیم. تخلیه کردن میدان به صورت ناگهانی فرصتی برای گروه‌های تروریستی جهت تجاوز به شهروندان است.

العبادی گفت: قانون اساسی ادغام فعالیت امنیتی، نظامی و اطلاعاتی را با کارهای سیاسی منع می‌کند. ما با وجود احزاب سیاسی در داخل حشد شعبی مخالفیم.

در همین راستا یک سند دولتی عراقی که چندی پیش صادر شده است نشان می‌دهد، العبادی دستور لغو تصمیم فرماندهی حشد شعبی برای خروج نیروهایش از مراکز شهرها را داده و بر ضرورت سیاسی نکردن حشد شعبی تاکید کرده است.

هدف العبادی از این اقدام ممانعت از کشاندن این پرونده به معاملات سیاسی برای تشکیل دولت است.

در این سند آمده است: العبادی دستور داده تشکیل یا انحلال هرگونه تشکلاتی در حشد شعبی تنها بعد از دریافت موافقت فرمانده کل قوا ممکن است. همچنین دستور داده که هیچ گونه تشکلاتی جز با هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک تحرکی انجام نخواهد داد.

یک منبع دولتی صحت این سند را تأیید کرد و گفت: تصمیم برای عقب‌نشینی حشد شعبی از شهرها تلاشی برای جلب نظر گروه‌های سنی و پیوستن آنها به ائتلاف نوری المالکی و هادی العامری بود. عقب‌نشینی حشد از مراکز شهرها خواسته اصلی گروه‌های سنی در مذاکراتشان برای تشکیل دولت است درنتیجه العامری و المالکی برای بهره‌برداری سیاسی از این پرونده تلاش می‌کنند.

دو جریان شیعی برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در داخل پارلمان با هم رقابت دارند. جریان اول ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی است. جریان دوم ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و الفتح به رهبری هادی العامری است.

نزدیکان العبادی می‌گویند او با این تصمیم می‌خواهد مانع بهره‌برداری سیاسی المالکی و العامری از پرونده حشد شعبی شود. تصمیم العبادی با انتقادات شدیدی از سوی حشد شعبی مواجه شده است.

حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که العبادی از برگ برنده حشد شعبی برای برآوردن خواسته‌های طرف‌های خارجی و برعهده گرفتن مجدد پست نخست‌وزیری استفاده می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.