سیریانیوز گزارش داد، در حالی که حضور نظامی نیروهای ارتش سوریه در اطراف شهر ادلب، منطقه کاهش تنش در شمال غرب سوریه و مقر اصلی گروه‌های تروریستی در این کشور ادامه دارد کرملین روز گذشته در مسکو تحت نظارت ولادیمیر پوتین در تدارک شروع عملیات در این شهر بود.

این در حالی است که واشنگتن نسبت به هرگونه تحرک نظامی در ادلب نگران است. روز گذشته دیدارهای دو جانبه و چهارجانبه وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه و سپس پوتین با مقامات ترکیه با محوریت سوریه و خصوصا ادلب برگزار شد.

این دیدارهایی در فضایی برگزار شد که طرف روسی از خود درک بیشتری نسبت به موضع ترکیه درباره حل مساله پیچیده ادلب و اجتناب از در خطر قرار گرفتن "غیرنظامیان" در این شهر نشان داد.

منابع مطلع در مسکو گفتند، طرح مورد توافق آنکارا و مسکو شامل اجتناب از عملیات گسترده در ادلب و برخی‌ چشم‌پوشی‌های ترکیه در قبال نظام سوریه و روسیه و تمرکز بر حل و فصل موضوع گروه‌های تروریستی در سطح سیاسی و نظامی به واسطه هماهنگی مشترک بین دو ارتش و سازمان‌های اطلاعات دو کشور است.

این دیدار می‌تواند دال بر توافق روسیه و ترکیه بر سر طرح مشترک برای بستن پرونده ادلب در اسرع وقت باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه میزبان وزیران خارجه و دفاع روسیه و همتایان ترکیه‌ای آنها و نیز روسای سازمان اطلاعات دو کشور بود.

پوتین نتایج همکاری دوجانبه و متعدد دو طرف درباره پرونده سوریه را ستود مع الرئیس فلادیمیر بوتین الذی أشاد بنتائج التعاون الثنائی المکثف فی حل القضیة السوریة. وفی حین بدا الجانب الروسی أکثر تفهماً للموقف الترکی من أجل حل موضوع إدلب «المعقد» و»تجنیب المدنیین الخطر عند التخلص من الإرهابیین»،

رئیس‌ جمهوری روسیه اعلام کرد، هماهنگی اقتصادی عمیقی بین ترکیه و روسیه در حل بحران سوریه وجود دارد و همکاری بین روسیه، ایران و ترکیه و کشورهای دیگر منجر به پیشرفت‌هایی در این راستا شده است.

این اظهارات پوتین در حالی است که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود پیشنهاداتی در زمینه حل و فصل اوضاع شمال غرب سوریه ارائه کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، دو وزیر به بررسی اوضاع سوریه و امنیت منطقه‌ای و توسعه همکاری نظامی و فنی بین دو کشور پرداختند.

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز پیش از این دیدارها در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود گفته بود، باید بین گروه‌های تروریستی و غیرنظامیان در ادلب تفاوت قائل شد و آنها را از هم جدا کرد.

وی خاطرنشان کرد، استفاده از راهکارهای نظامی برای حل مشکل در این منطقه منجر به فاجعه خواهد شد.

لاوروف نیز بر اهمیت تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در اسرع وقت تاکید کرد و گفت: روسیه اوضاع پیچیده ادلب، تلاش گروه‌های مسلح شورشی در زمینه تسلط بر منطقه و مشکل تراشی در تلاش‌های جدا کردن گروه‌های مسلح از تروریست‌ها را زیر نظر دارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه و ترکیه تلاش‌های مشترکی را برای موفقیت حل و فصل سیاسی در سورریه به کار خواهند گرفت.

وی افزود: ما به روند اجرای مصوبات کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه که در سوچی برگزار شد نگاهی انداختیم و باید بگوییم تلاش‌ها برای تشکیل کمیته قانون اساسی ادامه دارد و ما بر پایان فوری اقدامات در این زمینه تاکید کردیم.

لاوروف نسبت به تلاش‌های هیئت تحریر الشام (النصره سابق) با هدف تسلط بر منطقه هشدار داد و گفت، روسیه برای دور نگه داشتن غیرنظامیان از هر گونه خطری در زمان عملیات مرتبط با پاکسازی ادلب از تروریست‌ها تلاش خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.