جداول آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده و حاکی از این است که از فروردین تا پایان تیرماه پارسال ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار تن فولاد میانی صادر شده بود.

در چهارماه نخست امسال ۱۶ هزار تن فولاد میانی وارد شد که در مقایسه با واردات ۶ هزار تنی چهار ماهه نخست پارسال رشد ۱۶۷ درصدی داشت.

مجموع صادرات کل محصولات فولادی در چهار ماهه ابتدایی امسال به ۸۹۸ هزار تن رسید که نسبت به رقم ۴۱۴ هزار تن عملکرد چهارماهه آغازین سال ۹۶ رشد ۱۱۷ درصدی را نشان داد.

بررسی آمار محصولات فولادی وارداتی در چهار ماهه نخست ۱۳۹۷ نشان دهنده کاهش ۵۱ درصدی در این زمینه است و به میزان ۳۷۰ هزار تن بود، درحالی که مدت مشابه پارسال ۷۶۱ هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده بود.

بیشترین صادرات در دوره این گزارش در بخش محصولات فولادی به ترتیب ورق گرم، میلگرد و تیرآهن بود که ۳۴۲، ۴۰۲ و ۶۶ هزارتن به بازارهای هدف انتقال یافت.

صادرات ورق گرم در چهار ماهه امسال با ۳۴۲ هزار تن در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۶ که ۸۷ هزار تن بود، رشد ۲۹۳ درصدی را ثبت کرد .

ورق گرم وارداتی در دوره این گزارش نیز ۱۰۵ هزار تن بود و نسبت به عملکرد در چهارماهه نخست پارسال که ۳۷۴ هزار تن بود، بالغ بر ۷۲ درصد کاهش دارد.

صدور ۴۰۲ هزار تن میلگرد در چهار ماه ۹۷ در مقایسه با صادرات ۲۱۷ هزار تنی مدت مشابه پارسال، افزایش ۸۵ درصدی را نشان می دهد .

میزان واردات میلگرد در مدت این گزارش نیز ۴۸ درصد در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال گذشته کاهش دارد و ۱۶ هزار تن امسال در برابر ۳۱ هزار تن سال ۹۶ به ثبت رسیده است .

برپایه جداول آماری یاد شده، در چهارماه امسال، صادرات تیرآهن به ۶۶ هزار تن رسید و نسبت به عملکرد دوره مشابه پارسال که ۶۵ هزار تن بود، رشد ۲ درصدی دارد.

براساس داده های این گزارش، فروردین ماه تا پایان تیر ۹۷ بالغ بر ۹ هزار تن تیرآهن وارد کشور شده و در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل که ۱۵ هزار تن بود، افت ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

پارسال با ظرفیت حدود ۳۰ میلیون تن در مجموع واحد های فولاد سازی کشور، میزان تولید فولاد میانی به رقم ۲۱.۸ میلیون تن رسید و انتظار می رود امسال از رقم ۲۴ میلیون تن تولید فراتر رود.

در چهار ماه امسال میزان شمش های فولادی «بیلت و بلوم» و «اسلب» صادراتی به ترتیب یک میلیون و ۲۶۶ هزار تن و یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن بود که در مقایسه با دوره مشابه پارسال که به ترتیب ۹۳۹ هزار تن و یک میلیون و ۱۹۹ هزار تن بود، به ترتیب ۳۵ و ۲ درصد افزایش نشان می دهد.

واردات «بیلت و بلوم » در دوره این گزارش ۱۵ هزار تن شد و نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ که پنج هزار تن بود، رشد ۲۰۰ درصدی دارد، اما میزان اسلب وارداتی در چهارماه امسال بدون تغییر در مقایسه با مدت مشابه پارسال برابر با یک هزار تن ثبت شده است .

آمار ثبت شده در جداول مربوطه نشان می دهد که در چهارماه ابتدایی امسال ۲۸۵ هزار تن آهن اسفنجی صادر شد که نسبت به رقم ۳۰۴ هزار تن صادرات مدت مشابه سال گذشته افت ۶ درصدی دارد.

در چهارماهه امسال و نیز مدت مشابه سال گذشته، واردات آهن اسفنجی ثبت نشده است.

پارسال حدود ۹ میلیون تن فولاد از کشورمان راهی بازارهای هدف صادراتی شد که برای نخستین بار در این زمینه رکورد زده شد .

برپایه آمار انجمن جهانی فولاد، ایران سیزدهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و در افق ۱۴۰۴ با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در این بخش و تولید بیش از ۵۰ میلیون تن انتظار می رود به جایگاه هفتم جهانی برسد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.