آزمون آیلتس (IELTS) یا (International English Language Testing System) یکی از با ارزش‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود.

آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده‌است و از این نظر در برابر تافل آمریکایی قرار می‌گیرد و معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی برای اشخاصی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار و یا به آن کشورها مهاجرت کنند. بطوریکه بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا نیزامتحان IELTS را به رسمیت می‌شناسند.

در ایران نیز سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان تنها مرجع برگزار کننده آزمون‌های بین‌المللی، متولی برگزاری دو نوع آزمون "تافل" و " آیلتس" موسسات برگزار کننده این آزمون‌ها را تعیین می‌کند که با بالا رفتن نرخ ارز و محدودیت‌های ارزی در کشور، زمزمه‌های افزایش بیش از دو برابری هزینه شرکت در این آزمون‌ها در نتیجه حذف ارز دولتی نگرانی‌هایی را بین داوطلبان و خانواده‌ها ایجاد کرده است که در این راستا دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش در نشست اخیر این سازمان در پاسخ به سئوال ایسنا در خصوص تاثیر نوسانات ارز بر آزمون‌های بین‌المللی سازمان سنجش نیز گفت: در حال حاضر دو نوع آزمون تافل و آیلس از طریق این سازمان برگزار می‌شود که آزمون آیلس در پنج مؤسسه تحت نظارت سازمان سنجش این آزمون‌ها را برگزار می‌کند و خوشبختانه محدودیت ارزی برای داوطلبان شرکت کننده در این آزمون وجود ندارد و آن‌ها می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور اما اخیرا در گفت‌گویی در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر آزمون آیلتس اظهار کرده است: ما تلاش کردیم اختصاص ارز دولتی به آزمون آیلتس همچنان ادامه داشته باشد که متاسفانه این تلاش ها نتیجه نداد و ارز دولتی از این آزمون حذف شد.

وی همچنین در خصوص تاثیر نوسانات ارزی بر آزمون تافل گفت: به دلیل اینکه داوطلبان به طور مستقیم در سایت مؤسسه برگزار کننده این آزمون ثبت‌نام می‌کنند، دنبال راه‌حلی هستیم تا بتوانیم این مشکل داوطلبان را رفع کنیم. در حال حاضر مشکل ما در آزمون تافل بحث ثبت‌نام داوطلبان است نه مشکل تخصیص ارزی و هنوز نتوانستیم به راهکار اجرایی در برگزاری این آزمون برسیم.

این اظهار نظر در حالی از سوی رییس سازمان سنجش آموزش کشور مطرح شد که با توجه به سیاست‌های جدید ارزی دولت و افزایش مجدد نرخ ارز در بازار آزاد، به نظر می رسد با توجه به اینکه اختصاص ارز دولتی به آزمون آیلتس حذف شده و هزینه شرکت در این آزمون طی روزهای اخیر به بیش از دوبرابر افزایش یافته، باید دید دولت در سیاست‌های جدید ساماندهی وضعیت ارزی، مجددا ارز دولتی به این آزمون اختصاص می‌دهد یا خیر.

جدول تغییرات هزینه شرکت در آزمون آیلتس:

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.