مقام‌های دولت عراق و بانک مرکزی این کشور با اشاره به درهم‌تنیدگی اقتصاد کشورشان با اقتصاد ایران گفته‌اند از واشنگتن درخواست خواهند کرد آن‌ها را از تحریم‌ها علیه ایران معاف کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق علیه ایران را اجرا کرد. او، ۱۵ مردادماه با امضای یک فرمان اجرایی مجوز بازگشت اولین بسته این تحریم‌ها را صادر کرد.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر روز سه‌شنبه نوشته بغداد در وضعیت دشواری قرار گرفته است. این کشور واردکننده برخی از کالا‌های اساسی از ایران است، اما از طرف آمریکا برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران تحت فشار قرار گرفته است.

درخواست دولت عراق برای معافیت از تحریم‌ها، تغییر مهمی در تاکتیک‌های سیاسی «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر این کشور به شمار می‌رود. او چندی پیش گفته بود به تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهد ماند و به همین دلیل به شدت از سوی محافل سیاسی کشورش مورد انتقاد قرار گرفته بود.

مقام‌های مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند هیئتی از بغداد قرار است به منظور مطرح کردن درخواست معافیت از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به واشنگتن سفر کنند. آن‌ها نگفته‌اند این سفر چه زمانی انجام خواهد شد.

یک مقام بانک مرکزی عراق در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «دولت قصد دارد از واشنگتن درخواست معافیت تحریمی کند. این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.» یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم گفته درباره سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران با شریکانش در سراسر دنیا رایزنی می‌کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «عراق کشور دوست و از جمله شریکان مهم آمریکا است و ما خودمان را به تضمین ثبات و رفاه عراق متعهد می‌دانیم.»

عراق واردکننده طیف وسیعی از کالا‌های ایرانی اعم از مواد غذایی، محصولات کشاورزی، لوازم برقی خانگی، دستگاه‌های تهویه هوا و قطعات یدکی خودرو است. واردات کالا از ایران به عراق در بازه زمانی ۱۲ ماهه منتهی به مارس ۲۰۱۸ معادل ۶ میلیارد دلار بود که ۱۵ درصد از کل واردات عراق در سال ۲۰۱۷ را تشکیل می‌داد.

مقام‌های عراقی گفته‌اند از هر وزارتخانه خواسته‌اند فهرستی از کالا‌های وارداتی اساسی تهیه کنند. این کالا‌ها در صدر درخواست‌های عراق برای معافیت از تحریم‌ها قرار خواهند داشت.

یک مقام دیگر بانک مرکزی عراق گفت: «ما از موضع کشور‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران در زمینه تحریم‌های ایران دلگرم شده‌ایم. آن‌ها به تجارت با ایران بر اساس ارز یورو ادامه می‌دهند. چرا ما نباید این کار را بکنیم؟»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.