رییس جمهوری چین در این دیدار اظهار داشت: چین و مالزی یکدیگر را فرصتی مهم برای توسعه خود می دانند و شریک یکدیگر هستند.

شی جین پینگ افزود: دو کشور باید رایزنی های راهبردی را تقویت بخشند و روابط خود را به سمت بهتر هدایت کنند و به رستاخیز آسیا و شکوفایی جهان یاری رسانند.

او تصریح کرد: در حال حاضر روابط چین و مالزی در مرحله تاریخی و مهمی قرار دارد چین برای تحقق هدف خود تلاش می کند و مالزی نیز روند ساخت مالزی نوین را شروع کرده است. 

رییس جمهوری چین در این دیدار ا ماهاتیر محمد  به خاطر حمایت از پیشنهاد «یک کمربند یک جاده» و همچنین اهمیتی که برای روابط چین و مالزی نشان داده است تقدیر کرد و خدمات مهم وی برای پیشبرد همکاری های منطقه ای در آسیا را ستود.

نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه سفرش به چین اقدامی مهم از طرف دولت جدید مالزی است افزود: هدف از سفر این است که به دولت و مردم چین نشان دهیم سیاست دوستی مالزی با چین تغییر نکرده است. 

ماهاتیر محمد تاکید کرد: چین کشوری تاثیرگذار و مهم و بزرگترین شریک تجاری مالزی است و در تاریخ استعمار مالزی هم دخالتی نداشته است توسعه امروز مالزی برای چین تهدید نیست و همکاری مالزی و چین به توسعه مالزی کمک کرده است.

وی افزود پیشنهاد شی جین پینگ رییس جمهوری چین درباره یک کمربند یک جاده به تبادلات و همکاری منطقه کمک می کند و همه کشورهای منطقه از این طرح سود می برند مالزی نیز تمایل دارد در این طرح شرکت کند و از آن حمایت می کند.

امروز همچنین ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی با &#۳۹;لی که چیانگ&#۳۹; نخست وزیر چین دیدار و گفت و گو کرد.

نخست‌وزیران دو کشور در دیدار امروز خود یادداشت تفاهم «توافق سوآپ ارزی» امضا کردند که بر اساس آن طرفین ارز ملی خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند.

انعقاد قراردادهای سوآپ ارزی یکی از ابزارهای تسهیل روابط تجاری دوجانبه میان کشورها است.

حجم روابط تجاری دوجانبه پکن - کوالالامپور در سال گذشته ۹۶ میلیارد دلار برآورد شد اما دو کشور درصدد هستند این رقم را در سال جاری به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

واردات مالزی به چین ۱۸ میلیارد دلار و صادرات آن ۲۵ میلیارد دلار براورد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.