در پی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ترکیه و تیرگی روابط دو کشور، برخی منابع بلندپایه آمریکایی اعلام کردند برای تخلیه پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه آمادگی کامل دارند.

این منابع در گفتگو با الرأی اعلام کردند: در پی تیرگی روزافزون روابط آنکارا و واشنگتن، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد مانعی برای تخلیه پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب شرق ترکیه نمی‌بیند و در صورت درخواست آنکارا آمادگی دارد از این پایگاه خارج شود.

به گفته این منابع، «آمریکا در چارچوب عملیات نیروی مرکزی به پایگاه‌های خود درکویت و قطر اکتفا خواهدکرد و نیرو‌های آمریکایی می‌توانند درصورت لزوم ناوگان ششم خود را که تحت فرماندهی اروپایی‌ها در ایتالیا و دریای مدیترانه مستقر است، فراخوانند.»

این منابع گفتند: «از یک سال قبل که گروه داعش به طور کامل در شمال غرب عراق و شمال شرق سوریه نابود شد، ماموریت جنگنده‌های آمریکایی به پشتیبانی از نیرو‌ها در میادین جنگ منحصر بوده و همین امر پرواز‌های جنگنده‌های مستقر در اینجرلیک را کاهش داده است.»

از زمان آغاز جنگ بین‌‍المللی علیه داعش در تابستان ۲۰۱۴، ترکیه در‌های پایگاه اینجرلیک را به روی آمریکایی‌ها نگشوده است و همین امر موجب شده جنگنده‌های آمریکایی برای اجرای ماموریت‌های پشتیبانی خود از نیرو‌های زمینی، در هنگام درگیری بین نیرو‌های ائتلاف و عناصر این گروه، از کویت به پرواز درآید؛ اما پرواز جنگنده‌ها از کویت به مقصد مورد نظر زمان بر است و از تاثیرگذاری نیرو‌های آمریکایی می‌کاهد، یا این جنگنده‌ها را مجبور می‌کند مدتی طولانی بر فراز مناطق درگیری پرواز کنند، تا در موقع لزوم آماده عملیات باشند.

الرای نوشت: از لحاظ نظامی اینجرلیک هنوز هم برای نیرو‌های آمریکایی مستقر در شرق فرات در سوریه و عراق، فواید بسیاری دارد. شاید آنکارا فکر می‌کند با پس گرفتن این پایگاه از واشنگتن می‌تواند موجب تضعیف نیرو‌های آمریکایی شود که از شبه‌نظامیان کرد سوری حمایت می‌کنند که ترکیه تلاش می‌کند آنان را تضعیف و چه بسا نابود کند. اما مسئولان نظامی آمریکا براین باورند باوجود فواید این پایگاه، نمی‌توان آن را به اهرم فشاری برای اخاذی از واشنگتن تبدیل کرد و نیرو‌های آمریکایی می‌توانند به جای این پایگاه هوایی، پایگاه‌های خود را در دیگر کشور‌های عربی خلیج [فارس] به کار گیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.