وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ماه آینده میلادی (سپتامبر) کنسولگری خود در شهر حیفا واقع در فلسطین اشغالی را تعطیل می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «دفتر کنسولگری آمریکا در حیفا، از تاریخ ۱ سپتامبر تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد شد. این شامل نوبت‌های داده شده به شهروندان آمریکایی برای خدمات دیپلماتیک نیز می‌شود».

در حالی که دلیل تصمیم آمریکا برای بستن کنسولگری خود در حیفا به صراحت اعلام نشده اما برخی رسانه‌های صهیونیستی انتقال فعالیت‌های این دفتر به سفارتخانه‌های آمریکا در تل‌آویو و قدس اشغالی دانسته و برخی دیگر کاهش ۲۹ درصدی بودجه وزارت خارجه آمریکا در لایحه بودجه ۲۰۱۸ اعلام می‌کنند.

وبگاه «یدیعوت آحرونوت» به نقل از یک مقام دولتی آمریکا نوشت این اقدام به عنوان بخشی از برنامه‌های داخلی سفارتخانه و به دلایل اداری انجام می‌شود.

در تاریخ ۲۴ اردیبهشت هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی، سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی، طی مراسمی نمادین و تحت تدابیر شدید امنیتی، از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شد. 

دسامبر سال گذشته بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه ضمن به‌رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه کشورش را از تل‌آویو به این شهر مقدس منتقل می‌کند.

این اقدام، اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را درپی داشته و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تأسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.