سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مراحل تکمیلی این طرح که بدست متخصصان ایرانی در حال اجراست، بازدید کرد. 

در این بازدید، حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح، چگونگی تامین مصالح پروژه از صنایع داخلی، هزینه‌کرد نذورات مردمی جهت رونق بخشیدن به صنایع داخلی و ویژگی‌های رفاهی و فنی پروژه را توضیح داد. 
سردار سلیمانی نیز با حضور در جمع عوامل اجرایی طرح از زحمات دست‌اندرکاران و حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و ناظران تجلیل کرد.
صحن حضرت زهرا (س) که با گنبد حرم امام علی (ع) نسبت قرینه دارد، با معماری اصیل و زیبا و ظرفیت 100 هزار زائر، تحولی در فضاهای زیارتی عتبات عالیات به شمار می رود.
صحن حضرت زهرا (س) که نام آن پس از تایید حضرت آیت الله سیستانی مرجع عالی عراق تعیین شد، شامل موزه، کتابخانه، مهمانسرا و رستوران، شبستان و ساختمان اداری و فرهنگی است.
در طراحی و معماری این صحن، به ویژه شبستان آن با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ هزار زائر، از هنر و معماری اصیل بهره گرفته خواهد شد.
طرح توسعه حرم مطهر امام علی (ع) از سال ۸۹ توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران و با مشارکت مهندسان و هنرمندان ایرانی، پس از امضا دیوان وقف شیعی عراق، وزارت بلدیه و تولیت حرم حضرت امیرالمومنین (ع) آغاز شد.
این طرح بزرگ بعد از مسجدالحرام، بزرگترین پروژه عمرانی جهان اسلام به حساب می‌آید. وسعت آن دو برابر مساحت فعلی مسجدالنبی و سه برابر مساحت حرم امام‌رضا (ع) است.
دسترسی آسان به بخش‌های مختلف صحن، رویت گنبد و بارگاه حرم مطهر از دورترین ورودی ‌صحن و شبستان در نزدیکی مقام امام زین‌العابدین (ع)، ایجاد تاسیسات تهویه مطبوع و مناسب با ‌استفاده از بکارگیری پیشرفته‌ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، ایجاد تونل دسترسی در مواقع اضطراری، ‌روکش و ایزولاسیون و مهار آبهای سطحی و زیر سطحی، ایجاد دیوار حفاظتی در اطراف صحن و ‌شبستان با استفاده از ۱۰۰۰شمع قبل از گودبرداری از جمله ویژگی این طرح بزرگ است. 
استفاده از مجرب‌ترین و چیره دست‌ترین ‌هنرمندان، طراحان و اساتید معماری اسلامی در همه بخش‌های پروژه، استفاده از مرغوب‌ترین مواد ‌مورد نیاز پروژه از جمله کف و ستون‌ها، آئینه‌کاری‌ها، گچبری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، فرش‌ها با ‌بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های تست استحکام بتن و مواد در طول اجرای پروژه از دیگر امتیازات این پروژه است.
پیش‌بینی ستاد بازسازی عتبات این است که با تکمیل این پروژه، فضای حرم امام علی (ع) که هم اکنون کوچکترین حرم در اعتاب مقدسه می‌باشد به حدود ۲۰ برابر توسعه یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.