مصطفی محبی در نشست خبری، گفت: ما در سال جاری در پیگیری‌هایی که کردیم بحمدالله از ابتدای امسال تا کنون ۲۳۳۳ مورد بازدید قضات از زندان را داشتیم و حضور قضات در زندان به ما بسیار کمک می کند.

وی افزود: در بازدید قضات به مشکلات زندانیان اعم از آزادی مشروط تا مشکلات دیگر مددجویان رسیدگی می‌شود.

محبی ادامه داد: در سال جاری ۱۸۵۵ نفر از مددجویان مشمول عفو شدند که به مراجع مختلف آن را اعلام کردیم و ۷۳۰۰ مرخصی به مددجویان داده شده است. با پیگیری‌ها ۴۳۵ مورد گذشت از شکات اخذ شده است و ۶۲۵ مورد آزادی مشروط داده شده است.

وی درباره استفاده از دستبند و پابند الکترونیک گفت: در حال حاضر ۵۰ نفر با دستبند و پابند الکترونیکی از مجازات‌های جایگزین استفاده می‌کنند که در سال قبل فقط یک مورد بوده است.

 

مدیر کل زندان‌های استان تهران با بیان اینکه ۸۰۶ نفر زندانی جرایم غیرعمد داریم، درباره ورودی و خروجی زندانیان نیز گفت: ورودی زندانیان افزایش چندان نداشته ولی کاهش هم نداشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره خودکشی یکی از زندانیان فشافویه و انتقال جسدش به پزشکی قانونی گفت: بله صحت دارد و در سرویس بهداشتی خودکشی کرده است و جرمش سرقت بوده و متهم تحت قرار بوده است.

محبی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت بقایی گفت: بقایی در صحت کامل است و وضعیتش خوب است و تحت نظر پزشک است و در حال طی کردن محکومیت است و اعتصاب غذای خشک کرده است.

وی افزود: در استان تهران بیشترین جرم مربوط به مواد مخدر و سرقت است.

محبی درباره آخرین وضعیت انتقال اوین به خارج از شهر گفت: برای انتقال زندان اوین باید مجموعه قوی مالی بیاید و آن را بخرد و جایی را برای ما بسازد تا بتوانیم زندانیان را به آنجا منتقل کنیم که خرید و فروش زندان اوین عملی نشده است.

محبی در پاسخ به سوال خبرنگاری که با اشاره به انتقاد دادستان کل از نبود نظارت‌های کافی در زندان‌ها و همچنین قتل وحید مرادی، پرسید آیا برنامه‌ای برای بالابردن امنیت زندان در دستور کار دارید؟ گفت: دادستان کل تا حدی درست گفتند و تا حدی که توان داریم می‌توانیم جلوی اشیای ممنوعه را بگیریم و وقتی وسایل امنیتی را نداریم، لوازم کارخانه و غیره به زندان‌ها وارد می‌شود و از سویی نیروی کافی نداریم لذا سعی می‌کنیم امنیت زندان‌ها را بالا ببریم.

وی افزود: با توجه به اینکه وسایل زیادی به زندان می‌آید و کسی که می‌آید از قاشق و چنگال و چاقوی میوه خوری استفاده می‌کند دست ما نیست که چه اتفاقی می‌افتد. وقتی از لوازم تیز کنار تخت‌ها و در اوقات فراغت استفاده می‌کنند ما چه کنیم. اتفاقات بعدی دست ما نیست. وحید مرادی سیزده مورد سابقه داشته است.

محبی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته شده در هواخوری ها دوربین به کار گذاشته شده آیا این مربوط به همه زندان‌ها است؟ گفت: تا انجا که دوربین داشتیم استفاده کردیم ولی سعی ما بر این است بقیه هواخوری‌ها را بعد از حادثه وحید مرادی به دوربین مجهز کنیم. وقتی یک دوربینی که ۲.۵ میلیون بوده الان ۱۵ میلیون تومان شده است ما باید چه کنیم و این در حالی است که در سال‌های گذشته در بحث تعمیر و تجهیز اصلاً بودجه‌ای به ما داده نشده است.

محبی درباره بدهی زندان‌های استان تهران به دستگاه‌های اجرایی و بیمارستان‌ها گفت: بدهی به بیمارستان‌ها هنوز باقی است و در تلاش هستیم از راه‌های مختلف صرفه جویی زیاد نشود. بیمه سلامت سال‌های گذشته بهتر بود اما امسال با شرایطی که گذاشتند مبالغ زیادی برای زندانی درخواست کردند و گفتند باید همه خانواده زندانی را بیمه کنیم در حالی که ما چنین پولی نداریم و تا این لحظه هنوز عملی نشده است. با پولی که به ما می دهند سعی می کنیم بهترین نوع غذا را ارائه کنیم. سعی داریم با بودجه و سرانه‌ای که می دهند غذایی تهیه کنیم که از بروز مشکلات برای زندانیان جلوگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد دستگاه‌های ایکس ری زندان‌های تهران گفت: ۳ دستگاه داریم و خراب هستند. یک بودجه‌ای هم به ما دادند که درست کنیم که به تحریم‌ها و این اتفاقات خورد؛ در تلاش هستیم که این سه دستگاه را تعمیر کنیم.

محبی درباره سرانه هر زندانی در تهران گفت: سرانه هر زندانی در تهران خیلی پایین است. سال گذشته چهار هزار تومان و امسال ۵ هزار تومان است. البته سرانه فضا عمدتاً خوب است، غیر از زندان تهران بزرگ که مشکلاتی داریم و تعداد زندانیان متراکم است. با بودجه‌ای که به ما دادند مناقصه گذاشتیم و تا پایان سال یکی از زندان‌های مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ که دو هزار نفره است، تکمیل می شود.

وی با اشاره به آماری از عملکرد زندان‌های تهران در سه ماهه اول امسال گفت: با تلاش همکاران در این مدت، ۵۰ هزار ویزیت انجام شده است که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ نفر ویزیت روانپزشکی، ۵۴۳ نفر ویزیت متخصص عفونی، ۵۴۱ ویزیت متخصص داخلی، ۵۷۸ نفر ویزیت جراح عمومی، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ویزیت دندانپزشکی و یک هزار و ۶۰۰ نفر ویزیت سایر تخصص‌ها را دریافت کردند. همچنین ۱۵۰۵ نفر از زندانیان در سه ماهه اول امسال به مراکز درمانی اعزام اورژانسی شدند و در سه ماهه سال ۹۷، ۵۹۳ پرونده جدید برای مددجویان در کلینیک‌های مثلثی زندان ها تشکیل شده است.

 

وی افزود: در تمام زندان ها مسائل مرتبط با احکام، نماز جماعت و موضوعات فرهنگی توسط ۷۰ نفر از روحانیون در زندان های استان تهران پیگیری می‌شود. در بخش‌های مختلف سوادآموزی، فرهنگی، حفظ و قرائت قرآن سعی می‌کنیم از مددجویانی که ماندگاری زیادی دارند، به عنوان مربی استفاده کنیم.

وی افزود: ۲ هزار و ۹۱۰ نفر از زندانیان در چهار ماهه نخست امسال از مرخصی منجر به آزادی استفاده کردند.

 

وی افزود: ۲۵۷ نفر از زندانیان نیز در چهار ماهه امسال با همکاری ستاد دیه از زندان آزاد شدند که تصادف رانندگی ۱۱ مورد، حوادث کارگاهی ۳ مورد، ۱۸۱ مورد بدهکاران مالی، مهریه ۵۴ مورد و نفقه هفت مورد و قتل شبه عمد یک مورد بوده است.

محبی در پاسخ به سوالی درباره گرانی سکه در ماه‌های اخیر و تاثیر آن در بیشتر شدن زندانیان مهریه گفت: بحث گرانی سکه در توافقات ما تاثیرگذار بوده است. به عنوان مثال یک زندانی تا پیش از این ۱۵ سکه بدهکار بوده و با زحمت پول تهیه سکه‌ها را فراهم کرده اما به یکباره سکه گران شده و پول تهیه شده ولی کفاف فراهم کردن ۱۵ سکه را نمی دهد.

محبی در پاسخ به سوالی درباره بحث آب در زندان‌ها و با بیان اینکه کل کشور با کمبود آب مواجه است، گفت: الان در زندان تهران بزرگ دو مرتبه قطعی آب استحمام داریم اما اصلاً قطعی آب خوردن نداریم و در تمام بندها و سالن‌ها آب سردکن داریم. قطعی آب استحمام نیز به خاطر کمبود آب منطقه حسن آباد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.