رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیست و سوم مردادماه در نامه‌های جداگانه، از معاون اول و معاون اقتصادی رییس‌جمهوری درخواست کرد مواد اولیه تولیدی و واحدهای تجاری دارای قرارداد معتبر با واحدهای تولیدی از مصوبه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و قیمت بازار مستثنا شوند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ساماندهی بازار ارز و مسائل مربوط به آن، پیشنهادهایی را به هیات ‌وزیران ارائه کرد که چهاردهم مردادماه تصویب شد.

براساس بند ۵ این مصوبه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است برای همه کالاهایی که تا زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، ارز آنها به‌صورت بانکی یا در سامانه نیما (گروه‌های کالایی اول و دوم) تامین شده و ترخیص آنها صورت نپذیرفته است، ضمن اخذ مابه‌التفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و «نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص» و با رعایت سایر ضوابط نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام کند.

در واکنش به تقاضاها درباره این بند، وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد «در چند روز گذشته جلسه ها، تماس‌ها و گفت ‌وگوهای بسیاری با فعالان بخش‌خصوصی داشتم؛ صاحبان صنایع که بخش مهمی از واردات آنها مربوط به مواد اولیه برای خطوط تولید و حتی ماشین‌آلات است، با مشکلات ارزی مواجه شده‌اند که در نهایت مانع از انتقال کالاهایشان به کارخانه‌ها می‌شود».

به گزارش چهارشنبه تارنمای وزارت امور اقتصادی و دارایی، «مسعود کرباسیان» تصریح کرد: با توجه به برخی مشکلات پیش آمده، از گمرک خواستم برای جلوگیری از انباشت کالاهای مربوط به خط تولید صنایع و واحدهای تولیدی، حداکثر همکاری را با آنان به عمل آورند تا فعالان اقتصادی نسبت به ترخیص درصدی از کالای مورد نیازشان اقدام کنند. 

کرباسیان ادامه داد: به این ترتیب با ارائه درخواست از طرف صاحب کالا، امکان ترخیص به صورت نسیه و با اخذ ضمانتنامه بانکی در گمرکات سراسر کشور فراهم آمده ‌است. 

به گفته وی، برای تسهیل در فرآیندهای اجرایی نیز اختیارات لازم برای گمرک های سراسر کشور فراهم شده است و رییس گمرک نیز به دقت این موضوع را پیگیری می‌کند.

کرباسیان افزود: صدای بخش‌خصوصی به ما می‌رسد، دولت همراه کارآفرینان است و این رسالت را فراموش نمی‌کند. 

«اقتصاد ایران وامدار حضور کارآفرینان سالم و خدمتگذار به اقتصاد ملی است که با سختکوشی به راهشان ادامه می‌دهند».

 وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ظهر چهارشنبه اعلام کرد امروز پیشنهادی به هیات وزیران تقدیم شد تا بر اساس آن همه کسانی که تجهیزات و ماشین آلات تولیدشان به گمرک رسیده است، با اخذ گواهی از وزارتخانه ذیربط به گمرک مراجعه و نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

«محمد شریعتمداری» ادامه داد: همه مواد اولیه و ملزومات خط تولید، همچنین کالاهایی که محصول نهایی آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار می شود مجازند با دریافت گواهی از وزارتخانه مربوطه به گمرک مراجعه و بدون پرداخت مابه التفاوت ارزی نسبت به ترخیص کالاهایشان اقدام کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.