به نظر می‌رسد حیدر العبادی با توجه به توافقات موجود میان عراق و آمریکا و روند توسعه عراق تصور می‌کند که ممکن است با نگاه مثبت آمریکایی‌ها مجددا در پست نخست‌وزیری باقی بماند و لذا دیدگاه خود را به صورت بسیار دیپلماتیک، دو پهلو و قابل تفسیر مطرح کرد.

پس از این اظهارات، رئیس‌جمهور عراق و تمام سران گروه‌ها و جریانات سیاسی مؤثر در فضای سیاسی عراق مطالبی را بیان کردند که دال بر این بود که اظهارات آقای العبادی غیر کارشناسانه بوده و بر این اساس هیئت دولت عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از اظهارات آقای حیدر العبادی برداشت غلطی صورت گرفته و دولت عراق به هیچ وجه با تحریم‌های جدید آمریکا همراهی نخواهد کرد.

با نگاهی به روند تحولات منطقه انتظار همه صاحب‌نظران سیاسی این است که وحدت بین کشور‌های جبهه مقاومت باید روز به روز گسترش یافته و به تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بینجامد.

 

با نگاهی به تحولات اخیر عراق مشاهده می‌شود اظهارات نخست‌وزیر این کشور در خصوص همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران موجب حساسیت‌هایی هم در میان دوستان جبهه مقاومت و هم بدخواهان این جبهه شده و هم علاقه‌مندان مسائل منطقه و هم کسانی که در طول چهل سال گذشته با نگاهی کوته‌نظرانه به عمق استراتژیک جمهوری اسلامی توجه نداشتند به سخنان آقای العبادی واکنش نشان دادند؛ لذا به نظر می‌رسد باید روشنگری دقیقی درباره اظهارات ایشان صورت بگیرد.

به نظر می‌رسد ایشان با توجه به توافقات موجود میان عراق و آمریکا و روند توسعه عراق تصور می‌کند که ممکن است با نگاه مثبت آمریکایی‌ها مجددا در پست نخست‌وزیری باقی بماند و لذا دیدگاه خود را به صورت بسیار دیپلماتیک، دو پهلو و قابل تفسیر مطرح کرد که موجب تحلیل‌های مختلفی نیز از سخنان وی شد.

اما پس از این سخنان موج گسترده‌ای از حمایت‌های مردمی در عراق از جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و از طرف دیگر هم مخالفان گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق وارد صحنه شدند و این چنین قلمداد کردند که عراق از دایره جبهه مقاومت خارج شده و به دایره عربستان سعودی و امریکا نزدیک شده است.

اما واقعیت چیست؟

به نظر می‌رسد اگر در بیان اینگونه اظهارنظرات تأخیر می‌افتاد و با درایت و دقت بیشتر و در یک زمان کوتاهی پس از اظهارات العبادی بیان می‌شد امروز صحنه سیاسی منطقه این چنین به هم نمی‌ریخت. امروز مشاهده می‌کنیم رئیس‌جمهور عراق و تمام سران گروهها و جریانات سیاسی مؤثر در فضای سیاسی عراق مطالبی را بیان کردند که دال براین بود که اظهارات العبادی یک اظهارنظر غیر کارشناسانه بوده و روابط بین دو کشور روز به روز تحکیم پیدا می‌کند. از سوی دیگر بیانیه رسمی وزارت امور خارجه عراق نشانه این بود که ارتباطات عراق و جمهوری اسلامی ایران ناگسستنی است و امکان همراهی عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران وجود ندارد.

همچنین مشاهده شد که در جلسه روز گذشته هیئت دولت عراق بیانیه‌ای صادر شد که در واقع آب پاکی را بر روی دست همه کسانی که می‌خواستند که روابط استراتژیک و صمیمانه بین دو کشور را به هم بزنند، ریخت. در این بیانیه اعلام شد که از اظهارات آقای حیدر العبادی برداشت غلطی صورت گرفته و دولت عراق به هیچ وجه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همراهی نخواهد کرد. از طرفی شورای امنیت ملی عراق نیز در نشستی به ریاست العبادی، بر عمیق‌بودن روابط بین ایران و عراق و اهمیت حفظ آن تأکید کرد.

بنابراین همچنان که در ابتدا گفته شد اولا آقای العبادی نباید در این موضوع به صورت دیپلماتیک و دوپهلو صحبت می‌کرد و ثانیا کسانی که از سخنان ایشان برداشت نادرست کرده و بازی عراق را در آینده منطقه در زمین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها تصویر کردند نباید دست به چنین قضاوت عجولانه‌ای می‌زنند و نکته سوم اینکه فضای سیاسی و اجتماعی عراق نشان داد که محبوبیت انقلاب اسلامی به حدی است که حتی با سوء برداشت‌های رسانه‌ای و مغرضانه‌ای که ممکن است از جانب برخی رسانه‌ها و محافل خاص علیه روابط دو کشورانجام شود، آسیبی به آن نخواهد رسید.

به نظر می‌رسد بیانیه روز گذشته دولت عراق توطئه کسانی که به دنبال ایجاد اختلاف و برجسته کردن دوئیت‌های شیعه و سنی و عرب و عجم بودند را خنثی کرد. ملت‌های منطقه آنقدر نقاط مشترک دارند که قطعا با آتش‌افروزی بعضی آتش‌افروزان فرامنطقه‌ای که اتاق‌های فرماندهی و کنترل ان‌ها در آمریکا و رژیم صهیونیستی است، به هیچ عنوان روابط صمیمانه فرهنگی، ایدئولوژیکی، دینی و انسانی خود را کنار نخواهند گذاشت.

به نظر می‌رسد در این میان برخی گروه‌ها و جریانات مغرض داخلی هم در خصوص موضوع شیعه سنی یا عرب و عجم گاهی اوقات به مناسبت‌ها و بهانه‌های مختلف به دنبال ایجاد اختلاف بین مردم مسلمان منطقه وسیع غرب آسیا هستند که این افراد بازی‌خوردگانی هستند که در اختیار آن کارگردانان فرامنطقه‌ای قرار دارند و این تلاش‌ها قطعا با شکست مواجه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.