سیدحمید کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند اجرای طرح روستا تعاون، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۴۰۰۰ تعاونی برای استفاده از منابع طرح اشتغال پایدار روستایی در سامانه کارا ثبت‌نام کردند که بخشی از آن‌ها طرح‌هایشان در کارگروه‌های اشتغال تصویب شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ روستا طرح‌هایشان یا منعقد شده و یا موفق به دریافت وام شده‌اند و نزدیک به ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است.

معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که درصورت موفقیت طرح، تا پایان اجرای آن، تعاونی‌های روستایی تا سقف هزار میلیارد تومان از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

کلانتری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای ارائه طرح‌های اشتغالزا وجود ندارد، گفت: در هر زمینه‌ای که ظرفیت‌های استانی اجازه بدهد، از رسته‌های دامداری و کشاورزی، شیلات و آبزیان و محصولات دامی تا پوشاک و فرش و فراورده‌های غذایی استفاده خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: اجرای این طرح زمینه جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ماندگاری روستاییان در روستاها را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، طرح "روستا تعاون" با هدف توانمندسازی اقتصادی و معیشتی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی با استفاده از ظرفیت‌های روستاها به اجرا درآمده است. سامانه کارا نیز بر اساس مصوبه خرداد ۱۳۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ارائه تسهیلات به طرح های اشتغالزا و در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌تر از ثبت نام ۲۳۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات بانکی در سامانه کارا تا تیرماه امسال خبر داده و گفته بود بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان طرح در مرحله انعقاد قرارداد در قالب طرح اشتغال روستایی قرار گرفته و بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. برابر اعلام اتحادیه تعاونی‌های سراسری فرش دستباف نیز بیش از ۱۰۵۸ طرح تعاونی در زمینه فرش و صنایع دستی در سامانه کارا ثبت نام شده و ۸۲ میلیارد تومان از این طرح‌ها با سرانه ۳۵میلیون تومان در بانک‌های عامل مصوب شده و در حال عقد قرارداد هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.