دیوان عالی «پنسیلوانیا» آمریکا روز سه‌شنبه گزارشی مفصل از موارد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک منتشر کرد که شامل فهرستی از بیش از ۳۰۰ کشیش متهم و جزئیات تلاش‌های «سازمان‌یافته» رهبران کلیسا برای لاپوشانی این اتفاقات در هفتاد سال گذشته، است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، «جاش شاپیرو» دادستان کل این ایالت روز سه‌شنبه در جریان یک نشست خبری گفت تاکنون بیش از ۱۰۰۰ کودک قربانی شناسایی شده‌اند، اما هیأت منصفه عالی معتقد است که تعداد قربانیان از این هم بیشتر است.

این گزارش نتیجه جامع‌ترین تحقیقاتی است که تاکنون در ایالات متحده درباره موارد آزار جنسی در کلیسای کاتولیک انجام شده است. به گفته شاپیرو در این گزارش «لاپوشانی سازمان‌یافته توسط مقام‌های ارشد کلیسا در پنسیلوانیا و در واتیکان» تشریح شده است.

با این وجود، در این گزارش حدود ۱۴۰۰ صفحه‌ای، عنوان شده که در حال حاضر موارد اندکی از حوادث می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد، چراکه «به واسطه لاپوشانی انجام شده، تقریبا تمام موارد آزار کشف‌شده، آنقدر قدیمی هستند که نمی‌توان آن‌ها را مورد پیگرد قرار داد.»

در حالی که بسیاری از مقام‌های کلیسا تصور می‌کردند بحران آزار جنسی در این نهاد محوری کاتولیک‌ها نزدیک به دو دهه است که پایان یافته، اما افشای رخدادهای مشابه در کلیساهای نقاط مختلف جهان از شیلی گرفته تا استرالیا، موجب شده تا مسئله آزار جنسی کودکان در کلیسا بار دیگر در معرض توجهات قرار گیرد.

نمونه‌های تازه آزار جنسی در کلیسا، عملکرد پاپ «فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان را نیز زیر سوال برده است. در روزهای نخست انتخاب وی به عنوان پاپ، یکی از وعده‌های او مبارزه با پدیده شایع آزار جنسی کودکان در کلیسا بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.