عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با انتقاد از سیاست‌های کلان در دهه‌های گذشته گفت: مصرف منابع طبیعی و به خصوص آب توسط مردم در کشور ناشی از سیاست‌های غلط است و متاسفانه ما بر اساس این سیاست‌ها هرچه داریم مصرف می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در سال‌های گذشته به اشتباه به دنبال این بودیم که در ۹۵ درصد محصولات خودکفا شویم و این سیاست خودکفایی در همه محصولات سباست غلطی بود.

کلانتری ادامه داد: برای رسیدن به این سیاست از همه منابع آبی و خاکی خود استفاده کردیم و بیش از نود میلیارد متر مکعب آب مصرف کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هرچه مسئولان سیاست گذاری کنند مردم عمل می‌کنند گفت: همه سیاست‌هایی که امروز در حوزه آب و کشاورزی اجرا می‌شود در تضاد با توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع است و مسئولان وزارتخانه‌هایی همچون نیرو باید پاسخگوی این سیاست‌ها باشند.

کلانتری با تاکید بر اینکه مصرف آب در کشور ما در بخش‌هایی همچون کشاورزی، صنعت و خانگی بسبار بیشتر از میانگین جهانی است افزود: در دنیا نهایت از چهل درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، اما در ایران این میزان صد درصد است. ما امروز برای حفظ کشور باید مصرف آب را کاهش دهیم.

 

وی افزود: چاه‌های مجاز و غیرمجاز سالیانه در کشور حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب از منابع آب و ذخایر زیرزمینی استفاده می‌کنند و این برداشت به خاک نیز ضربه می‌زند.

کلانتری گفت: ماباید مشخص کنیم چقدر از نظر کمیت حق داریم تا از آب‌ها استفاده کنیم و بعد آن میزان را برداشت کنیم.

دکتر عرفانیان متخصص اگرواکولوژی؛ با اشاره به وضعیت محیط زیست در کشور گفت: تنها ۲۵ درصد از هدررفت آب از طریق آب شرب است و بیشتر هدررفت در بخش کشاورزی و صنعت است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل مصرف نادرست آب باید به روش‌های علمی عمل کنبم گفت: متاسفانه در کشور نگاه سیاسی بر نگاه کارشناسی تحمیل می‌شود و به دلیل فشار‌های مختلف سیاسی و سیاست زده گی نظر‌های کارشناسی اجرا نمی‌شود.

محسن توکلی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران نیز گفت: بحران بی آبی و کم آبی امروز آنقدر شدید است که ما باید به دنبال حفظ موقعیت فعلی باشیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط آبی در کشور اصلا خوب نیست و به خصوص در شهر تهران در بهترین وضعیت ما می‌توانیم مصرف را با منابع موجود سربه سر کنیم

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.