«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک در آنکارا شرکت کردند.

 

اردوغان به عنوان سخنران اول در این نشست، با اعلام حمایت ترکیه از ملت و دولت عراق، گفت: «سرنوشت عراق، سرنوشت ترکیه است. امنیت، رفاه و ثبات در عراق، برای ترکیه هم خواهد بود... درباره اهمیت گذرگاه مرزی جدید که برای ترکیه و عراق سودمند است، صحبت کردیم».

وی با اعلام فعال شدن مجدد کنسولگری ترکیه در موصل و بصره، افزود:‌«ما همچنین درباره مبارزه مشترک با تروریسم صحبت و توافق کردیم که به طور کامل همکاری کنیم. ما در ترکیه بین گروه‌های تروریستی تفاوتی قائل نیستیم. داعش و پ.ک.ک با هم تفاوتی ندارند».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم مقابله با گروه‌های تروریستی که در شمال عراق فعالیت می‌کنند، گفت: «انتظاراتی از عراق در مبارزه با پ.ک.ک داریم که باید برآورده شود. ما نیز اقداماتی برای نابودی کامل این گروه و پاکسازی آن از خاک عراق انجام خواهیم داد».

اردوغان با اشاره به اینکه موضوع آب و انرژی یکی از مهمترین مسائلی بود که در گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح شد، ادامه داد: «آماده‌ایم به بازسازی عراق کمک کنیم... در سال 2017  ارزش مبادلات اقتصادی بین ترکیه و عراق حدود 11 میلیارد دلار بود که در این مذاکرات تصمیم گرفته شد این رقم را هرچه سریعتر افزایش دهیم».

 

نخست‌وزیر عراق نیز با بیان اینکه برای تقویت روابط دوجانبه به ترکیه سفر کرده است، گفت: «رئیس‌جمهور اردوغان قول و اطمینان داد که ترکیه سهم کامل آب عراق را (از منابع آبی که از ترکیه به عراق سرازیر می‌شود) ارائه خواهد داد».

العبادی با تاکید بر لزوم مبارزه با گروه‌های تروریستی در شمال عراق، تاکید کرد: «ما هر نوع حمله‌ای از خاک عراق به ترکیه یا دیگر همسایه‌هایش را محکوم کرده و اجازه وقوع آن را نخواهیم داد... ما مانع حملات هر سازمان تروریستی به ترکیه خواهیم شد».

وی با بیان اینکه دولت مرکزی عراق برای ممانعت از وقوع هر نوع حمله تروریستی به ترکیه، مرز با این کشور را به طور کامل در کنترل خواهد گرفت، از اقداماتی برای بازگشایی گذرگاه مرزی «فیش‌خابور» خبر داد.

نخست‌وزیر عراق همچنین با اعلام حمایت کامل از ترکیه در برابر بحران اقتصادی اخیر این کشور، گفت که هر کاری که بتوانند برای کمک به غلبه بر این مشکل انجام خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.