نشریه «پالیتیکو» روز دوشنبه در گزارشی مفصل، به برخی اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره کشورهای خارجی و رهبران آنها پرداخت. به نوشته این نشریه، این اظهارات علاوه بر بی‌اطلاعی او از مسائل جهانی، حاکی از خلق و خوی بچه‌گانه او نیز هست.

در ابتدای گزارش آمده است: «رئیس‌جمهور به موازات آنکه در حال یادگیری برای تعامل و رفتار با جهان خارج از مرزهای آمریکا است، اغلب سبب بهت مقام‌های خارجی و مشاوران خودش شده است».

طبق این گزارش، ترامپ در سال اول ریاست جمهوری خود بارها اصرار کرده که بعدازظهر به وقت واشنگتن با نخست‌وزیر ژاپن تماس بگیرد، اما مشاورانش می‌گفتند، اکنون توکیو نیمه شب و «شینزو آبه» خواب است.

یک عضو سابق شورای امنیت ملی در دولت ترامپ به «پالیتیکو» گفت: «وقتی او بخواهد با کسی صحبت کند، فقط می‌خواهد تماس بگیرد و به اینکه چه زمانی از روز است، فکر نمی‌کند».

در یکی از این موارد، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ شخصا به او قول داده که ترتیب گفت‌و‌گوی تلفنی با نخست‌وزیر ژاپن را در یک زمان مناسب داده می‌شود.

ترامپ در یکی از دیدارها با اعضای شورای امنیت ملی خودش پیش از سفر ژوئن ۲۰۱۷ نخست‌وزیر هند اظهاراتی مطرح کرد که نشان می‌داد اطلاعی درباره اینکه نپال و بوتان دو کشور مستقل هستند، نداشت و فکر می‌کرد آنها بخشی از هند هستند.

ترامپ در جریان دیدار سال گذشته خود با تعدادی از کشورهای آفریقایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در گفتن نام یکی از این کشورها دچار اشتباه شد.

رئیس‌جمهور آمریکا به جای آنکه بگوید نامیبیا گفت : «نامبیا».

مشاوران ترامپ البته در این نشست، از اینکه او توانسته نام کشور ساحل عاج (Cote D’Ivoire) را درست تلفظ کند، ابزار شگفتی و خرسندی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.