به گزارش انتخاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز حمایت از صنایع کوچک که امروز (یکشنبه ۲۱ مرداد) برگزار شد، گفت: بعد از سال‌ها کشمکش در موضوع هسته‌ای به یک مسیری رهنمون شدیم که آن مسیر مذاکرات بود، کشور این مسیر را برای این انتخاب کرد که مشکلاتی که در بخش‌های تولید‌ی وجود دارد حل شود و از نظر معیشتی فشاری به مردم وارد نشود.

وی افزود: بعد از آنکه کشوری از منطقه پیغامی را آورد که رئیس جمهور آمریکا تقاضای مذاکره دارد و می‌خواهد مسئله هسته‌ای حل شود ما با شرط اینکه غنی سازی را در ایران بپذیرند، پذیرفتیم؛ بعد از انقلاب ایران هیچگاه با آمریکا مذاکره نمی‌کرد حتی در سخت‌ترین شرایط، اما وقتی آن‌ها شرایط را مطرح کردند و ما در موضوع هسته‌ای به جای رسیده بودیم که می‌توانستیم آن را تثبیت کنیم بحث کردیم و مذاکره را پذیرفتیم.

لاریجانی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا هم گفت که ما غنی سازی در ایران را قبول داریم، بعد از ۲ سال مذاکرات نسبتا سخت به نتیجه رسیدم و توافق کردیم، این توافق محدودیت‌ها و شرایط گشایشی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد.

برجام را پذیرفتیم تا فضای کسب و کار باز شود

وی ادامه داد: برجام راهی بود که با دلیل آن را انتخاب کردیم، کسانی که در عرصه تولید هستند می‌دانند که یکی از انگیزه‌هایی که ما برخی از محدودیت‌ها را قبول کردیم برای این بود که فضای کسب و کار در کشور باز شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یک نوع آنومالی در سیاستگذاری‌های رئیس جمهور جدید آمریکا وجود دارد، در این میان برخی رهبران اروپایی تماس گرفته و اعلام کردند که شما می‌توانید از برجام خارج شوید و ما می‌توانستیم، اما آن‌ها گفتند که حاضرند یک مسیر جدیدی را باز کنند، لذا به اروپایی‌ها فرصت دیگر دادیم تا ببینیم چه میزان به اظهارات خود در تلفن‌ها و مذاکرات پایبند هستند.

لاریجانی بیان کرد: ما اظهارات اروپایی‌ها رد نکردیم، زیرا نمی‌خواستیم وضعیت کسب و کار مردم آسیب ببیند در صورتی که حق داشتیم از برجام خارج شویم اکنون دستگاه دیپلماسی ما در حال مذاکره با اروپایی‌هاست و سعی می‌کنیم به تمام راه‌هایی که می‌توان در مذاکرات تعدیل کنیم، برسیم.

در شرایط سخت باید نگاه طبیبانه و مسئولانه باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط سخت باید نگاه طبیبانه و مسئولانه باشد، گفت: برخی در شرایط سخت به جای همکاری و ایجاد وفاق به دلیل مسائل سیاسی نقش اپوزسیون را بازی می‌کنند، انگار تازه از کره مریخ آمده‌اند و هیچ سابقه‌ای هم ندارند.

وی افزود: شرایط سخت اقتصادی تنها مربوط به ما نیست و اکنون بسیاری از کشور‌ها دچار تلاطم اقتصادی هستند، همین طور که در کنار ما دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند و یک عنصر مزاحمی در عرصه دیپلماسی حضور کرده و کشور‌ها را دچار چالش کرده است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه نباید همه مسائل و مشکلات کشور را به دلیل مسائل خارجی بدانیم، بیان کرد: برخی مشکلات به دلیل مسائل داخلی کشور است مانند وضعیت بانک‌ها که از سال‌ها پیش دچار مشکل بوده و مانند صندوق از آن استفاده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال‌ها در مجلس بر روی این موضوع کار شد و این خواست بخش صنعت است که بتوانند به صورت اصولی از بانک‌ها استفاده کنند و این امر نیاز به یک بررسی دقیق دارد و اکنون طرح آن در حال بررسی است و نیاز به یک جراحی بزرگ دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه صنایع کوچک از لحاظ تعداد و تأثیرگذاری پیشران صنعت در کشور هستند، اظهار کرد: بر این اساس باید مسائل مربوط به صنایع کوچک مورد حمایت جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برخی موارد که از سوی وزیر صنعت و معدن پیشنهاد شد را می‌توان برای رفع مشکلات حوزه صنعت در مجلس و همچنین شورای سه قوه مورد بررسی قرار داد، همچنین پیشنهاد احداث صندوق حمایت از صنایع بسیار لازم است و می‌توان بر روی آن بحث و بررسی کرد.

لاریجانی تأکید کرد: باید منابعی را در کشور به وجود آورد تا صنایع کوچک بتوانند با توجه به نوسان ارز از حمایت بانک‌ها برخوردار شوند، همچنین بحث ارزش افزوده و تخصیص آن را دولت بررسی کرده و گزارش نهایی خود را به مجلس ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس ماده ۴ قانون بهبود فضای کسب و کار اتاق‌ها موظفند سالانه گزارشی از شاخص‌های مهم کسب و کار را ارائه کنند، گفت: ۷ گزارش توسط اتاق‌های بخش خصوصی، تعاون و... تاکنون ارائه شده و هفتمین گزارش مربوط به بهار سال ۹۷ است که آمار‌ها شرایط خوبی را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: اتاق‌ها در این گزارش برداشت خوبی از ایرادات و چگونگی حل آن را داشته‌اند که این گزارش می‌تواند به وزارت صنعت و مسئولان در دولت و مجلس برای حل مشکلات کمک کنند.

لاریجانی تصریح کرد: شاخص فضای کسب و کار ۶.۱۹ بوده که این نمره بندی بر اساس ۱۰ انجام می‌شود، لذا نمره کسر شده نسبت به زمستان سال گذشته مقداری افزایش داشته، اما هنوز هم خوب نیست و مسئولان باید تصمیمات صحیح‌تری در این میان اخذ کنند.

بی‌ثباتی در سیاست‌ها و رویه‌ها قدرت تصمیم گیری در بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سه مولفه موثر در بحث صنعت اظهار کرد: غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی‌ثباتی در سیاست‌ها و رویه‌ها به بخش صنعت آ‌سیب می‌رساند و قدرت تصمیم گیری را برای بنگاه‌ها کاهش می‌دهد.

وی تأکید کرد: دسترسی به حامل‌های انرژی، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری محصولات و خدمات در گزارش اتاق‌های بازرگانی اوضاع بهتری دارند، همچنین بر اساس این گزارش بخش اعظم اختراعات مربوط به بخش خدمات و صنایع کوچک است.

لاریجانی افزود: همچنین بر اساس این گزارش سه استان خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و خوزستان اوضاع خوبی را ندارند و دولت باید بیشتر توجه کنند، سه استان دیگر ایلام، فارس و زنجان از لحاظ کسب و کار وضعیت بهتری دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاخص کارآفرینی دارای نمره ۶.۳۰ است و بر اساس این گزارش بنگاه‌هایی که مابین ۶ تا ۱۰ نفر پرسنل نسبت به بنگاه‌هایی که ۲۰۰ نفر پرسنل داشته شرایط نامناسب تری دارند.

نقدینگی در کشور بی ارتباط به بانک‌ها نیست

وی اظهار کرد: نقدینگی در کشور بی ارتباط به بانک‌ها نیست، خلق پول توسط بانک‌ها به طوری شده که اکنون نقدینگی چند برابر نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.

لاریجانی تأکید کرد: رسانه‌ها در کشور باید مشی مددکاری داشته باشند تا در این شرایط پرچالش با افکار عمومی هم رأی شوند، یکی از راه‌ها برای کاهش نقدینگی واگذاری پروژه‌های عمرانی است که مجلس طی ۴ سال در بودجه تسهیلاتی را برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام در نظر گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بر اساس آمار‌های جهانی رتبه ایران از نظر تسهیل فضای کسب و کار خوب نیست و ما باید زمینه را برای این موضوع فراهم کنیم، باید سعی کرد نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد و اگر کشور بر اساس تولید و صادرات محوری پیش برود تحولات بنیادینی در اقتصاد ایجاد می‌شود.

سیستم دیوانی کشور خود به خود ایجاد فساد می‌کند/دولت باید کوچک و چابک شود

وی با اشاره به اینکه سیستم دیوانی کشور خود به خود ایجاد فساد می‌کند، افزود: هرچه درآمد از نفت و مالیات داریم صرف هزینه اداره سیستم اداری کشور می‌شود و فربه شدن امور اداری فساد زا است لذا باید یک پالایش جدی در این بخش انجام شود.

لاریجانی اظهار کرد: در قانون برنامه ششم اعلام کردیم که ۱۵ درصد از سیستم اداری کاهش پیدا کند، اما هر روز شاهد فربه شدن این سیستم هستیم، دولت باید کوچک و چابک شود و بخش‌هایی هم نباید خود را در این میان مستثنی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین دولت باید از تکنولوژی استفاده کرده و دولت الکترونیکی را سریعا به جریان بیندازد، زیرا با کوچک شدن دولت و سیستم الکترونیکی فساد کاهش پیدا می‌کند، باید بدانیم مسیر توسعه در کشور چیست و چه نهاد‌هایی در این زمینه ضعف دارند.

وی خطاب به وزیر صنعت گفت: باید یک استراتژی صنعتی در کشور تعریف شود، لذا شما یک مانیفست صنعتی تعریف کنید تا مبنای برنامه ریزی برای کشور و حتی مجلس باشد.

لاریجانی بیان کرد: اگر بخواهیم چالش‌های موجود را به فرصت تبدیل کنیم و فضای کسب و کار را رونق دهیم باید زمینه آسان گیری و تسهیل فضای کسب و کار را ایجاد کنیم، لذا اگر قوانین مزاحم و مشکلات قانونی در این میان وجود دارد وزارت صنعت با تشکیل کمیته‌ای این مسائل را بررسی و گزارش نهایی را به ما ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ ارز دارای تلاطم است و مشکلاتی را ایجاد کرده، گفت: این نرخ ارز به فضای صادرات کمک می‌کند و زمینه را برای افزایش صادرات فراهم می‌کند، ما ۱۵ همسایه داریم که می‌تواند محل خوبی برای صادرات محصولات کشورمان باشد.

وی تأکید کرد: صنعت یک رکن مهم برای توسعه کشور است و صنایع کوچک پیشران باید حتما مورد حمایت دولت و مجلس قرار بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.