تنش بین ترکیه و یونان بر سر دستگیری دو نظامی یونانی در مناطق مرزی ترکیه و نیز خودداری یونان از استرداد نظامیان فراری کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) دوباره اوج گرفت.

بر این اساس، پانوس کمنوس -- وزیر دفاع یونان -- اخیرا مدعی شده است بازداشت دو سرباز این کشور در مرزهای یونان و ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه انجام شده است.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) در پاسخ به این اظهار نظر وزیر دفاع یونان گفت "گفته های وزیر دفاع یونان آخرین نمونه رفتار غیرمسئولانه و عدم صداقت وی است."

وی افزود: یونان انتظارات عادلانه و حقوقی ترکیه درباره عاملان کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه را برآورده نمی کند و به همین دلیل در تلاش است تا توجه افکار عمومی را منحرف کند.

خبرگزاری آناتولی در گزارشی اعلام کرد دولت یونان درخواست استرداد اعضای گروه های تروریستی را که از ترکیه به این کشور فرار کرده اند، در مدت ۱۰ سال اخیر عملی و اجرا نکرده است. بنا به این گزارش، وزارت دادگستری ترکیه طی ۱۰ سال اخیر خواستار استرداد ۶۶ نفر وابسته به گروه های تروریستی از جمله ۲۰ عضو گروه گولن، چهار عضو گروه پ.ک.ک، ۳۳ نفر از اعضای گروه های تروریستی غیرقانونی دیگر و ۹ تن از اعضای گروه های چپ افراطی از مراجع قضایی یونان شده است.

بنا به اعلام این رسانه، یونان درخواست استرداد ۳۹ نفر را رد کرده و درخواست استرداد ۲۴ نفر نیز در حال رسیدگی است و پرونده سه نفر دیگر از آنها نیز به علت مرگ مختومه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.