گمرک کره جنوبی روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد تحقیقات نشان می کند برخی شرکت های این کشور به طور غیرقانونی از کره شمالی ذغال سنگ و سنگ آهن وارد کرده اند.

گزارش گمرک کره جنوبی نشان می دهد برخی از واسطه ها با گرفتن مبالغی این فراورده ها را از کره شمالی به روسیه برده و از آنجا به کره جنوبی وارد کرده اند.

بر اساس این گزارش سه شرکت کره جنوبی از آوریل تا اکتبر ۲۰۱۷ (فروردین تا مهر ۹۶) مبلغ ۵.۸ میلیون دلار ذغال سنگ و سنگ آهن از کره شمالی وارد کرده اند.

&#۳۹;نوه کیو دوک&#۳۹; سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی پیشتر گفته بود این مساله در حال بررسی است و با هر خطایی برخورد خواهد شد.

وزارت خارجه کره جنوبی نسط امروز (جمعه) در بیانیه ای آورده است دو فروند کشتی سال گذشته با بار ذغال سنگ از کره شمالی وارد این کشور شده است.

بر اساس این گزارش ابتدا محموله های ذغال سنگ از بندر &#۳۹;وون سان&#۳۹; کره شمالی به بندر &#۳۹;کولمسک&#۳۹; روسیه بارگیری شده و از آنجا به کشتی هایی با پرچم پاناما انتقال یافته و سپس به مقصد کره جنوبی بارگیری شده است.

این کشتی ها سپس بار مذکور را در دو مرحله به بنادر &#۳۹;اینچیون&#۳۹; و &#۳۹;پوهانگ&#۳۹; انتقال داده اند گفته می شود فقط یکی از این کشتی ها که به پوهانگ رفته ۵ هزار تن بار ذغال سنگ داشته است که ارزشی معادل ۳۲۵ هزار دلار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت: بر اساس اطلاعات موجود، بازجویی از کسانی که در انتقال این محموله ها دست داشته اند، شروع شده است و کره جنوبی اجازه نقض تحریم ها را نمی دهد.

بر اساس قطعنامه ۲۳۷۱ شورای امنیت سازمان ملل، صادرات مواد معدنی از کره شمالی از جمله ذغال سنگ ممنوع است.

کره شمالی اگرچه در حال مذاکره با آمریکا و کره جنوبی بر سر خلع سلاح شبه جزیره و همچنین صلح در منطقه است اما سئول و واشنگتن اعلام کرده اند تا تحقق این موارد از تحریم ها و فشارها بر این کشور کاسته نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.