کیم ایو کیون سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی امروز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: اگرچه پیشتر روی انجام این دیدار در پیونگ توافق شده است اما ممکن است محل برگزاری دیدار تغییر کند.

پیشتر &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر کره شمالی و مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی در نشست ماه آوریل خود (اردیبهشت) با برگزاری این دیدار در پیونگ یانگ توافق کرده بودند.

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: پیونگ یانگ به صورت پیش فرض به عنوان مکان برگزاری این نشست در نظر گرفته شده است اما با قاطعیت نمی توانم بگویم که نشست در این محل برگزار می شود.

این اظهارات در حالی است که روز گذشته اعلام شد دو کره برای بررسی امکان دیدار جدید میان رهبران دو کشور روز دوشنبه در روستای مرزی پانمونجوم یکدیگر را ملاقات می کنند.

این اجلاس چنانچه برگزار شود پنجمین اجلاس بین کره ای است دو اجلاس بین کره ای در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ میلادی برگزار شد و بهار امسال نیز دو نشست دیگر بین رهبران دو کشور در روستای مرزی پانمونجوم انجام شد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و مون جائه این رهبر کره جنوبی ۷ اردیبهشت امسال برای نخستین بار یکدیگر را در روستای مرزی پانمونجوم ملاقات کردند رهبران دو کشور چند روز قبل از نشست رهبران کره شمالی و آمریکا نیز برای بار دوم یکدیگر را ملاقات کردند.

رهبران دو کره در بیانیه پانمونجوم موافقت کردند خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.

بر اساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی نیز سه شنبه ۲۲ خرداد با حضور دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور برگزار شد رهبران دو کشور در پایان مذاکرات ۴ ساعته، توافقنامه ای چهار ماده ای امضا کردند که براساس آن واشنگتن و پیونگ یانگ روابط جدیدی را آغاز خواهند کرد.

مقامات دو کره روز گذشته (پنجشنبه) نیز یک نشست در مورد بررسی راه های پیوستن خط آهن دو کره به یکدیگر برگزار کردند.

مذاکرات برای سومین دیدار رهبران دو کره در حالی است که امروز جمعه اداره گمرک کره جنوبی اعلام کرد صادرات ذغال سنگ و سنگ آهن از کره شمالی به کره جنوبی نقض تحریم های بین المللی علیه پیونگ یانگ است.

اداره گمرک کره جنوبی گفت سه شرکت کره جنوبی از آوریل تا اکتبر ۲۰۱۷ مبلغ ۵.۸ میلیون دلار ذغال سنگ و سنگ آهن از کره شمالی وارد کرده اند.

این سازمان اعلام کرد این سه شرکت محموله های خود را در یک بندر در روسیه فروخته اند اما کره جنوبی را به عنوان کشور مبدا اعلام کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.