شرکت دانمارکی «هالدور توپسو»، یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید کاتالیزورهای صنعتی روز چهارشنبه اعلام کرده به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجبور به اخراج حدود ۲۰۰ نفر از مجموعه ۲۷۰۰ نفری کارکنان خودش است. 

به نوشته رویترز، این شرکت دانمارکی در بیانیه‌ای گفته احیای تحریم‌های آمریکا شرایط را برای مشتریان این شرکت، جهت تأمین مالی پروژه‌های خود در ایران «بسیار دشوار» کرده است. 

«بیرن کلاوزن»، مدیر عامل این شرکت در بیانیه‌ای تصریح کرده است: «می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که توپسو، همچنان یک شرکت رقابتی با ظرفیت‌های قابل توجه برای رشد باقی خواهد ماند.»

وی اضافه کرد: «بنابراین، با توجه به وضعیت فعلی، متأسفانه باید با بعضی از همکارانمان خداحافظی کنیم.»

برجام تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.  

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است.

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.