«سوالی که بسیار پرسیده می‌شود و نگاه مردم را به خود جلب کرده، این است که وضعیت ما چقدر بغرنج است و آیا جنگی در راه است؟

موضوع اصلی این است که واقعیت با آن چه از تصویری که به مردم تابانده می‌شود، متفاوت است. مردم توانایی آن را ندارند که تمام واقعیت را ببینند و بدانند و آن چه را رسانه‌ها به آنها منعکس می‌کنند، می‌بینند و باور می‌کنند.

شرایط ما نسبت به دوره قبل از برجام خوب است. دلیل آن این است که اجماعی که در گذشته علیه ما وجود داشت در حال حاضر وجود ندارد و در کنار آن، نه تنها قدرت‌های بزرگ به جز آمریکا، به این موضوع بی‌تفاوت نیستند بلکه در کنار ایران ایستاده‌اند و تلاش می‌کنند آن چه حق ایران در رابطه با تعاملات اقتصادی با دنیا است، را بدهند.

اروپایی‌ها همزمان با شروع دور اول تحریم‌ها، سیاست‌های بازدارنده‌ای را علیه این تحریم‌ها اعمال کردند و به جز این که از لحاظ فنی این موضوع کارساز است از جنبه سیاسی و بین‌المللی می‌تواند تلاش آمریکای ترامپ برای انزوای ایران را خنثی کند. به جز اروپایی‌ها، دو کشور شریک سیاسی و اقتصادی ایران یعنی روسیه و چین نیز به تحریم‌های آمریکا واکنش نشان داده و از ایران حمایت کرده‌اند.

تفاوت دیگر دوره گذشته با حال حاضر حضور گروهی خاص بر راس قدرت آمریکاست که دیگر کشورها، آنها را هزینه‌زا، تندرو و خلاف نظم بین‌المللی قلمداد می‌کنند. شخصی چون اوباما توانست با قدرت نرم‌افزاری و جنبه اجماع‌کنندگی که برای آمریکا ایجاد کرد، تحریم‌های چندجانبه‌ای را علیه ایران شکل دهد و این باعث می‌شد کشورهای دیگر نیز از این روند حمایت کنند. اما ترامپ کسی است که دیگران نه تنها در مورد ایران با او تفاوت عقیده دارند بلکه در مسائل دوجانبه خود نیز با او به مشکلاتی برخورده‌اند.

این چند نکته را باید در نظر داشت:

۱- هیچکس از تحریم و محدودیت استقبال نمی‌کند. ایران نیز عقیده دارد هیچ‌وقت میز مذاکره را ترک نکرده و احترام و اعتماد را اصلی‌ترین ملزوم گفت‌وگو و تعامل می‌داند؛ عنصری که آمریکای ترامپ آن را از بین برده است. از این رو ایران در عین این که همکاری با دیگر بازیگران باقی مانده در برجام را برای خنثی کردن تحریم‌های یکجانبه آ‌مریکا موثر می‌داند از رفتن به سمت هزینه‌های اضافی خودداری می‌کند و برجام را هنوز بهترین مبنا برای ادامه گفت‌وگو می‌داند.

۲- در حال حاضر نگرانی از تحریم، مردم ایران را بیش از خود تحریم در شرایط فکری قرار داده است اما هر کسی باید با ترس‌هایش مقابله کند. بیشترین هزینه‌ها بیش از آن که از سوی آمریکا به ایران اعمال شود، از سوی بی‌تدبیری و نداشتن استراتژی مناسب برای مقابله با بحران است. از این رو بازی دقیق و حساب شده در داخل می‌تواند به راحتی فضای موجود را مدیریت کند.

۳- ایران در گذشته هم نشان داده است به علت ساختار منحصر بفرد سیاسی و اقتصادی آن و وابستگی کمتر آن به سیستم اقتصادی جهانی، در مقابل تحریم و محدودیت کمتر آسیب می‌بیند و تاب‌آوری آن بسیار زیادتر از آنی است که به راحتی درهم‌شکند. از این رو تصویرسازی درست و نشان دادن واقعیات می‌تواند به روند آرامش و ثبات بیشتر کمک کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.