بابک نیکومرام روز سه شنبه در این خصوص توضیح داد: انجام عمل لیپوساکشن در مطب ها یا کلینیک های پوست، به دلیل اینکه نمی‌توان در این مراکز تغییرات آب و الکترولیت بدن را سنجید و احتمال کم‌خونی شدید یا خونریزی داخلی وجود دارد، بسیار خطرناک است و عواقبی را همچون مرگ می‌تواند برای فرد به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این عمل تنها در مراکز جراحی محدود و بیمارستان‌ها و تنها توسط گروه جراحان فوق تخصص پلاستیک یا پزشکانی که دوره‌های مصوب وزارت بهداشت را گذرانده‌اند، باید انجام شود.

نیکومرام گفت: بعد از عمل لیپوساکشن، امکان بازگشت چربی صددرصد وجود دارد چراکه هر سلول چربی می تواند هزار برابر حجم خود را پیدا کند البته قسمت‌های ساکشن شده دیرتر رشد می‌کند؛ اما با این حال باید توجه داشت که رژیم غذایی و ورزش دو اصل مهم در کاهش وزن و چربی بدنی به شمار می‌روند.

وی در مورد تبلیغات در خصوص عمل‌های بادی‌کانتورینگ و پیکرتراشی به عنوان یک روش کاهش وزن اظهار داشت: استفاده از هیچ کدام از این روش ها را به عنوان یک روش کاهش وزن و همینطور پیشگیری از خطرات چاقی به هیچ عنوان تأیید نمی‌کنیم؛ چرا که فرد برای به دست آوردن وزن مناسب و کاهش چربی بدنی باید رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی و ورزش را مدنظر قرار دهد و در صورتی که این موضوعات جواب نداد برای برخی از چربی‌های مقاوم می‌توانیم به صورت محدود لیپوساکشن کنیم.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی تصریح کرد: با توجه به عدم آگاهی مردم و تبلیغات غیرواقعی انجام شده از هر ۱۰ بیماری که برای لیپوساکشن مراجعه می‌کنند، هشت مورد تایید نمی شوند و تنها دو تا سه مورد ممکن است شرایط عمل جراحی را داشته باشند؛ بنابراین باید پزشک بررسی کند که آیا انجام لیپوساکشن می‌تواند مفید باشد یا خیر و پس از آن برای بیمار تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: گاهی بیمار ۱۱۰ کیلوگرم وزن و ایندکس توده بدنی بالای ۴۰ دارد و برداشتن نهایت ۱۰ لیتر چربی از آن تأثیر چندانی نمی تواند داشته باشد و احتمالا طی چهار ماه آینده با پیروی دوباره از عادات غذایی نامناسب، چربی دوباره به بدن بازمی‌گردد. علاوه بر آنکه انجام این عمل می‌تواند خطرات و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در مورد عمل حجیم کردن لب‌ها نیز گفت: تزریق هرگونه مواد حجم دهنده به دلیل اینکه جزو کالاهای پزشکی محسوب می شود، باید توسط پزشک آموزش دیده و با رعایت موازین علمی در مطب و سایر مراکز پزشکی مجاز صورت گیرد.

نیکومرام افزود: انجام این مساله در آرایشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز منسوخ است چرا که این موضوع می‌تواند به نکروز (زخم و سیاه شدن بافت)، عفونت و از دست دادن کل حجم لب منجر شود.

وی تاکید کرد: اگر تزریق در رگ و عناصر حیاتی که نباید تزریق در آن صورت گیرد، انجام شود عوارض زیادی برای فرد ایجاد خواهد کرد. همچنین انجام این عمل در مراکز غیرمجاز همچون آرایشگاه‌ها ممنوع است حتی اگر پزشکی دست به انجام چنین عملی در این مراکز بزند.

آمارها نشان می دهد ایران در زمینه جراحی‌های زیبایی، رتبه اول را در دنیا دارد. به طور متوسط ماهانه ۲۰ هزار جراحی زیبایی در کشور انجام می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.