شینزو آبه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در توکیو اظهار داشت: ژاپن از نابودی تسلیحات هسته ای حمایت می کند اما به دلیل تفاوت رویکرد این پیمان با دیدگاه دولت ژاپن، در آن شرکت نخواهد کرد. 

او همچنین گفت ژاپن مصمم است با ایفای نقش به عنوان پلی میان کشورهای هسته ای و غیرهسته ای، تلاش های جامعه جهانی را هدایت کند. 

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: ژاپن تلاش خواهد کرد تا در کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای سال ۲۰۲۰، شتاب جهانی در جهت غیرهسته ای شدن را افزایش دهد. 

سازمان ملل با وجود مخالفت آمریکا و دیگر کشورهای مسلح به سلاح هسته‌ای، تیرماه سال گذشته پیمان بین المللی جدید منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تصویب کرد. 

این پیمان می‌گوید ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هر شرایطی ممنوع است. 

طبق این معاهده کشوری که دارنده سلاح هسته‌ای است و به عضویت این معاهده در می آید باید زرادخانه هسته‌ای و تمامی تاسیسات مرتبط با آن را طی یک مهلت زمانی مشخص منهدم کند. 

پیمان هسته‌ای آمریکا و ژاپن هم که از سال ۱۹۸۸ میلادی به مدت ۳۰ سال امضا شد ماه گذشته پایان یافت و بعد از دو هفته مذاکره، هفته پیش با افزودن یک متمم تمدید شد. 

از زمانی که آمریکا در سال ۱۹۸۸ به ژاپن حق تولید سوخت هسته‌ای را داد ژاپن به شدت ذخایر پلوتونیوم خود را افزایش داده است به طوری که از ۵۱۸ تن کل ذخایر پلوتونیوم ذخیره شده جهان، ۴۷ تن آن توسط ژاپن نگهداری می شود که امکان ساخت هفت هزار و ۸۰۰ بمب اتمی را به توکیو می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.