وزارت امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: بار دیگر سفر هماهنگ نشده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپل اوکراین که بطور موقت توسط روسیه اشغال شده است، اعتراض می کنیم.

در ادامه بیانیه گفته شده است: اوکراین این دیدار و هر سفر دیگر مقام های روسی به منطقه اشغال شده موقت کریمه و سواستوپل را نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و نمایش بی توجهی مسکو به اصول قوانین بین المللی، توافق های چندجانبه و منشور سازمان ملل متحد می داند. 

وزارت خارجه اوکراین تاکید کرده است: جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپل بخش جدایی ناپذیر اوکراین در چارچوب مرزهای بین المللی شناخته شده آن محسوب می شود و این واقعیت از سوی جامعه جهانی بارها پذیرفته شده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه روز شنبه به منطقه کریمه سفر و در چند برنامه رسمی و فرهنگی در این منطقه شرکت کرد. 

منطقه کریمه با ۲۷ هزار کیلومتر مساحت و ۲ میلیون و ۲۸۴ هزار نفر جمعیت در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است. 

باوقوع تغییرات دراوکراین که کی یف آن را انقلاب و روس ها از آن به عنوان کودتای سال ۲۰۱۴ یاد می کند، مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه دست به مخالفت با دولت مرکزی زدند.

با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.

اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در چهار سال گذشته نشان می دهد که روسیه به هیچ عنوان قصد ندارد به چنین خواسته ای تن دهد و حتی در دیدار اخیر رهبران روسیه و آمریکا، پوتین گفت که بر سر کریمه با هیچ کشوری مذاکره نمی کند.

مقامات دولت اوکراین بزرگترین کشور اروپای شرقی بعد از روسیه، که به شدت از روسیه ناراضی هستند و الحاق کریمه به روسیه را تجاوز به خاک اوکراین می دانند، بیش از گذشته به سمت غرب متمایل شده اند و روابط تنگاتنگی با آمریکا پیدا کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.