سید محمد رضا دربندی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح روند فعالیت های انجام شده از سوی این معاونت در ۶ ماه گذشته، گفت: در این مدت در مجموع ۲۱میلیارد تومان یارانه به یک هزار و ۸۰۰ رسانه پرداخت شده است.

دربندی افزود: براساس شیوه نامه جدید،سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی که در طرح های رتبه بندی سایت ها و پایگاههای تخصصی شرکت کرده و حائز رتبه شده باشند نیز مشمول دریافت این یارانه خواهند شد.

وی ادامه داد: براساس این رتبه بندی هم اکنون حدود ۲۶۰ خبرگزاری، سایت و پایگاه تخصصی شرکت کرده در طرح رتبه بندی، همراه با پایگاه های خبری و سایت های مناطق محروم و شهرهای دور افتاده مشمول دریافت یارانه خواهند شد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد، تاکید کرد: تمامی روزنامه ها، سایت ها، پایگاهای خبری و... وابسته به دولت و حکومت ازفهرست یارانه بگیران خارج شده و مشمول دریافت یارانه نمی شوند. 

دربندی در ادامه سخنان خود با ارائه آمار و ارقام آخرین وضعیت مطبوعات و رسانه های کشور، افزود: تاکنون ٩هزار و ۳۰۰ رسانه از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت گرفته اند که از این تعداد دو هزار٣٠٠ خبرگزاری و پایگاه اطلاع رسانی و هفت هزار رسانه مکتوب را شامل می شود. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ازمجموع دو هزار و ٣٠٠ سایت خبری حدود یک هزار سایت غیرفعال هستند.

به گفته دربندی از میان سایت های فعال کشور ٣١ خبرگزاری و یکهزار و ٢٦٩ پایگاه اطلاع رسانی ثبت و مجوز گرفته اند. 

وی تاکید کرد: هم اکنون از هفت هزار رسانه مکتوب، حدود سه هزار و۸۰۰ رسانه فعال و سه هزار و٢٠٠ رسانه نیز غیر فعال هستند. 

به گفته وی از مجموع نشریات مکتوب،۳۵۰ نشریه ورزشی، ٧٥ نشریه مربوط به حوزه کودک و نوجوان، ١٠مورد مخصوص معلولان، ۱۰۰ سایت هنری سینمایی ادبی، ٩٠ نشریه ویژه خانواده و سرگرمی،١٢نشریه ویژه اقلیت های مذهبی همراه با یک روزنامه خاص اقلیت مذهبی در کشور فعال هستند. 

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد مطبوعات و رسانه های ایران را با برخی از کشورها مقایسه کرد و گفت: در آلمان ۱۲۰ روزنامه، کانادا ۱۰۰ روزنامه،چین دوهزار روزنامه و هند هشت هزار روزنامه فعال هستند این درحالی است که بیشترین حجم روزنامه و نشریات با عناوین مختلف در ایران منتشر می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.