لارفس نوردرم سفیر نروژ در تهران طی سخنانی در نشست برجام و ژئوپلتیک انرژی در مورد اینکه چه تحلیلی از تهدیدات ترامپ علیه ایران در زمینه صادرات نفت دارد، گفت: کشور نروژ به نفت وابسته است و اگر نفت و گاز نداشته باشد وضعیتش متفاوت‌تر از ایران است و فکر می‌کنم که اگر بخواهیم استاندارد زندگی‌مان در نروژ بالا باشد حتما به صادرات نفت و گاز وابسته هستیم.

این دیپلمات نروژی همچنین بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته با ایجاد صندوق مستمری تلاش کرده‌ایم تا نفت را به دارایی‌های مالی تبدیل کرده و خود را در برابر چنین تهدیداتی تقویت کنیم و اکنون به ابرقدرت مالی تبدیل شده‌ایم چرا که پول نفتمان را ذخیره کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد انتقال فناوری بین ایران و نروژ در حوزه نفت و گاز سه دهه است که این کار انجام می‌شود اما این همکاری به خاطر تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است. با اجرای برجام امیدوار بودیم که ادامه یابد.

سفیر نروژ در ایران اظهار کرد:افرادی که طی سال‌های قبل در ایران مشغول به کار بودند دوباره به ایران برگشتند و در حال انتقال فناوری به ایران در حوزه نفت و گاز بودیم. البته در زمینه متد ماشین‌آلات و تاسیسات مصرفی نیز نمی‌توانیم انتقالی را انجام دهیم و صادراتی نداریم.

این دیپلمات نروژی خاطرنشان کرد: معتقدیم همکاری با ایران در چارچوب برجام باید ادامه یابد و ما از این تصمیم آمریکا برای خروج از برجام متاسف هستیم. البته دولت نروژ و اتحادیه اروپا مواضع خود را اعلام کردند.

وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته بسیاری از شرکت‌های نفت و گاز نروژی به ایران برگشته بودند البته برخی از آنها در آمریکا نیز فعال هستند ولیکن به خاطر تحریم‌هایی که از فردا اعمال می‌شود شاید نتوانیم همکاری را ادامه بدهیم گرچه شرکت‌های کوچک نروژی در ایران حضور دارند و امیدواریم که بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و مطمئنا تحریم‌ها تاثیرات منفی را بر همکاری ایران و نروژ خواهند داشت.

وی در پایان با بیان اینکه نروژ سومین صادرکننده گاز طبیعی است، گفت: سیاست خارجی نروژ این است که از نفت و گاز به عنوان اهرم سیاسی استفاده نمی‌کند و به هیچ وجه سیاست در آن نقشی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.