علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۴ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور با اشاره به سالروز فرمان مشروطیت در این روز گفت: فرمان مشروطیت نقطه مهم و عطفی در تاریخ ایران معاصر است؛ در زمان دیکتاتوری قاجار کشور بدون مرکزیت قانون‌گذاری بود اما با این فرمان مجبور شدند با دخالت‌های مراجع عظام نجف و تهران موضوع تشکیل عدالتخانه که بعداً به پارلمان و مجلس ملی تغییر نام داد را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ۵ دوره اول، مجلس پرتوان با نیروهای ملی و اسلامی تشکیل شد که کارهای مهمی را پیگیری کردند اما بعد که رضاشاه دیکتاتوری به وجود آورد مجلس را از حیز انتفاع انداخت و مجلس کاملاً دولتی و دست‌نشانده شد.

وی ادامه داد: تا زمانی که در جنگ جهانی رضاشاه توسط انگلیسی‌ها و برخی دیگر کشورها کنار گذاشته شد فضای باز ایجاد و مجلس مجدداً نفس تازه‌ای پیدا کرد و نمایندگان چون آیت‌الله کاشانی و مصدق در مجلس حضور پیدا کردند و ملی شدن صنعت نفت نیز در همین دوره رقم خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این دوره نیز مجلس گرفتار دیکتاتوری صغیر شد. تا انقلاب اسلامی مجلس دست‌نشانده ادامه پیدا کرد و بعد از انقلاب با حضور مردم نمایندگان واقعی مردم در پارلمان حضور پیدا کردند و در این ۱۰ دوره منشأ خدمات بودند لذا این روز را گرامی و در تاریخ ایران مهم می‌دانیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.