یونهاپ گزارش داد، وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان مذاکرات دوجانبه با کانگ کیونگ-وا، وزیر خارجه کره‌جنوبی در حاشیه نشست سالانه آسه‌آن در سنگاپور این درخواست را مطرح کرد. وانگ یی بر لزوم "حل کامل" این مساله تاکید کرد و بار دیگر موضع کشورش را در شرایطی که سایه صلح روی این منطقه افتاده است، تکرار کرد.

ارتش آمریکا سال گذشته یک آتشبار تاد به منطقه‌ای در جنوب کره‌جنوبی ارسال کرد تا در آن زمان به مقابله با تحریکات ادامه‌دار کره‌شمالی بپردازد. چین شدیدا مخالف چین تصمیمی بود و نهایتا روابط دوجانبه دیپلماتیک و سیاسی دستخوش آسیب‌هایی شد.

وزیر خارجه کره‌جنوبی در پاسخ ابراز امیدواری کرد که چین تلاش‌های بیشتری در راستای عادی‌سازی روابطش با سئول انجام دهد.

وزیر خارجه چین همچنین درباره خلع سلاح هسته‌ای در کره گفت که انتظار می‌رود ارتقای روابط بین کره و مناسبات پیونگ‌یانگ – واشنگتن به صلح دائم در این منطقه بینجامد.   

وانگ یی مجددا بر حمایت پکن از پایان رسمی جنگ کره تاکید کرد.

وزیر خارجه کره‌جنوبی هم تاکید کرد که دولتش بر برقراری سازش میان تمام طرفین دخیل ادامه می‌دهد چرا که واشنگتن خواستار آن است تا در ابتدا گام‌های بیشتری در راستای خلع سلاح هسته‌ای برداشته شود.  

به گفته مقام‌های مطلع، مساله تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ در این مذاکرات مطرح نشد. وانگ یی دیدار جداگانه‌ای هم با ری یونگ-هو، وزیر خارجه کره‌شمالی داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.