احمد امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح روند بررسی سوال از رییس‌جمهور، گفت: سوال بلافاصله توسط رییس مجلس به رییس‌جمهور ارسال می‌شود. گزارش آن باید ظرف ۴۸ ساعت چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

وی افزود: رییس‌جمهور یک ماه برای حضور در مجلس و پاسخگویی به سوالات فرصت دارد. بعد از توضیحات رییس‌جمهور در مجلس برای هر پنج سوال به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود. اگر اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های رییس‌جمهور درباره هر یک از سوالات قانع نشدند آن سوال جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه بر اساس قانون به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی یادآور شد: رییس‌جمهور یک ساعت زمان برای پاسخ به سوالات دارد و نمایندگان سوال‌کننده هم نیم ساعت زمان دارند که توضیحات خود را بیان کنند.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه، رییس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت سوال یا سوالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد مگر با عذر موجه و با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر ۳۰ دقیقه و مدت پاسخ رییس‌جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می‌توانند بحث خود را به دو بخش تقسیم کنند. در این صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دو طرف بیان می شود و در بخش دوم ابهامات سوال‌کنندگان و پاسخ‌های رییس‌جمهور مطرح می شود.

طبق تبصره این ماده، پس از این مرحله درباره پاسخ رییس‌جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود. چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس‌جمهور به سوال قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال نقض قانون یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

در جلسه امروز علنی (چهارشنبه) مجلس سوال از رییس‌جمهور در پنج محور و با امضای ۸۰ نماینده اعلام وصول شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.