رضا قوی‌فکر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان مطالب بالا اظهار کرد: کار از انتقاد مردم و روزنامه‌نگاران گذشته است. آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم در آمده است. حالا دیگر مقامات مسؤول هم نسبت به عملکرد صداوسیما اعتراض می‌کنند. متأسفانه این مساله نشان می‌دهد که صداوسیما معیارهای جهانی این رسانه‌ی فراگیر را رعایت نمی‌کند؛ برای مثال اعتراض‌هایی مختلف در تعدادی از شهرها شکل گرفته که اکثرا خواسته‌های منطقی دارند اما متأسفانه صداوسیما آن‌ها را بازتاب نمی‌دهد و در نتیجه مردمِ تشنه‌ی خبر به سراغ فضای مجازی و کانال‌های ماهواره‌ای می‌روند. طبیعی است که این مساله باعث شود، اعتماد مردم نسبت به این رسانه پایین بیاید. زمانی که اعتماد عمومی کاهش پیدا کند، مردم دیگر علاقه‌ای به این رسانه نشان نمی‌دهند و نیازهای خبری خود را از راه‌های دیگری تامین می‌کنند.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به عملکرد تلویزیون و رادیو در خارج از کشور، گفت: در همه جای دنیا برای ارتقای برنامه‌های رادیو و تلویزیون نظرخواهی و از مردم سوال می‌کنند که میزان موفقیت برنامه‌های این رسانه از نظر آن‌ها چقدر است. آیا مردم از رادیو و تلویزیون کشورشان راضی هستند؟ در حالی که متأسفانه صداوسیمای ما بسیار گزینشی عمل می‌کند و علاوه بر این در خبرها، گزارش‌ها و بخش‌های تحلیلی خود، عدالت خبری را رعایت نمی‌کند؛ مردم وقتی خودشان را در صداوسیمای خود نبینند طبعا از آن روی‌گردان می‌شوند و اعتمادشان به این رسانه مهم از بین می‌رود.

مدیر مسؤول و سردبیر نشریه «هزار نقش» درباره‌ انعکاس انتقادهای مردمی در اخبار تلویزیون اظهار کرد: صداوسیما اعتراض‌های مردم را در شهرهای مختلف گزارش نمی‌کند، حال آنکه میزان قدرت یک رسانه، در اثرگذاری قابل توجه در بین مردم خود را نشان می‌دهد. صداوسیما در حال حاضر به جای آنکه در انتشار اطلاعات مستقل عمل کند، گزینشی کار می‌کند و به جای مدیریت خبر، مهندسی خبر انجام می‌دهد.

قوی‌فکر با ارائه راهکار برای بهبود وضعیت صداوسیما خاطرنشان کرد: به نظرم باید یک گروه کارشناس کاربلد به این مقوله بپردازند و نظر مردم را درباره صداوسیما جویا شوند. اعتماد مردم نسبت به صداوسیما سلب شده، این در حالی است که وظیفه اصلی این سازمان، بازتاب حرکت‌های اجتماعی مردم است.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت اضافه کرد: فضای مجازی جای همه رسانه‌ها را گرفته و مردم به‌راحتی از همه جای دنیا باخبر می‌شوند. همه مردم و سلیقه‌ها باید سهمی مساوی در صداوسیما داشته باشند اما متأسفانه صداوسیما این مساله را رعایت نمی‌کند. این‌ رسانه حتی گاهی درباره اعلام میزان آلودگی هوا نیز اخبار درستی به مردم‌ نمی‌دهد. در واقع باید پرسید که آن‌ها چه هدفی را دنبال می‌کنند و نظر مسؤولان چیست و چه پاسخی برای مردم در برابر این برخوردهای نا سالم دارند؟

قوی فکر در پایان گفت: یک مشکل، نوع تفکر بخش حداقلی از جامعه ماست؛ برخی مدیران گله دارند که دلشان می‌خواهد کارهایی انجام دهند، اما برخی از طبقات اندک اما موثر جامعه آن‌ها را برنمی‌تابند؛ برای مثال آلات موسیقی را نشان نمی‌دهند و پاسخ مسؤولان این است که عده‌ای خوششان نمی‌آید. مسؤولان به خیال خودشان سانسور می‌کنند که جامعه ملتهب نشود اما نمی‌دانند که این‌گونه رفتارها اثر معکوس می‌گذارد؛ در حالی که مردم با تمسک به فضای مجازی و ماهواره از همه خبرها آگاه می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.