راساس گزارش‌های رسیده؛ ۱۹ نفر ​۵۰ هزار گوشی تلفن همراه را با استفاده از کارت ملی دیگران به صورت غیرقانونی در سامانه ثبت گوشی تلفن همراه ثبت کرده اند.

سید عبدالمجید اجتهادی افزود : چند وقت پیش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی ارسال کرد مبنی بر اینکه تعدادی افراد با سوء استفاده از کارت ملی در ورود غیرقانونی گوشی های تلفن همراه با عنوان کالای مسافری اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اسامی این افراد کاملا مشخص است ، گفت : در بررسی ها مشخص شد که این افراد با ورود به سامانه ثبت گوشی تلفن همراه مسافری و سوء استفاده از اطلاعات کارت ملی دیگران این کار را انجام دادند و حتی یک نفر نزدیک به ۱۰ هزار گوشی تلفن همراه را به این صورت وارد کرده است.

اجتهادی افزود: تعداد این متهمان ۱۹ نفر هستند که عمدتا در استان تهران­ و تعدادی نیز در استانهای کردستان و آذربایجان شرقی هستند و مجموع گوشی های تلفن همراه که این متهمان به این طریق ثبت کرده‌اند ۵۰ هزار گوشی است.

وی گفت: این افراد احضار خواهند شد و اگر نیاز به جلب باشد این کار صورت میگیرد و قطعاً گوشی ها توقیف و غیرفعال می شود.

مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: طبق قانون افراد با یک کارت ملی تحت عنوان مسافری می توانند یک گوشی تلفن همراه یا کالایی در حد ۸۰ دلار وارد کنند اما متهمان این پرونده از تسهیلات مسافری برای ورود کالا به صورت تجاری استفاده کرده اند که طبق ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این گوشی ها قاچاق محسوب می شود و بعد از غیرفعال شدن به نفع دولت ضبط می شود و متهمان پرونده جریمه های سنگین خواهند شد.

وی درباره شگرد این افراد گفت: اینها گوشی‌هایی را که به صورت قاچاق وارد شده است با ورود به سامانه مسافری ثبت کرده اند اما سامانه اصالت سنجی یا رجیستری متوجه شد و به ما گزارش داد.

اجتهادی گفت: طبق قانون همه این گوشی ها غیرفعال می شود و آن تعدادهم که به فروش رفته است ، باید خریداران مراجعه کنند.

وی افزود: توصیه ما به خریداران گوشی همراه این است که حتماً از فروشگاه های مطمئن این گوشی ها را تامین کنند چرا که حتی رجیستر شدن گوشی هم به تنهایی اطمینان ایجاد نمی کند و حتما از اصل بودن گارانتی اطمینان حاصل کنند چرا که گارانتی اصلی در سامانه آن شرکت درج می شود.

اجتهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در روزهای گذشته ارز قاچاق کشف شده است ؟ گفت: دیشب ۵۸ هزار دلار ارز قاچاق از طریق وزارت اطلاعات در کرمانشاه کشف شد که این میزان دلار تحویل بانک مرکزی خواهد شد و متهمانی که قصد انتقال این ارز قاچاق را به عراق داشتند هم اکنون در بازداشت هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.