خبر تعطیلی این کارخانه که با بیش از ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس تأسیس شده است، هم‌زمان با سفر تعدادی از اهالی رسانه به منطقه آزاد ارس مطرح شد و فرصت جالبی برای سنجش ادعای ذوالنور به وجود آمد.

با بازدید خبرنگاران روزنامه «شرق» از این کارخانه اما مشخص شد که نه‌تنها این کارخانه ورشکسته نشده و همچنان در حال تولید نخ است، بلکه این ادعای نماینده مجلس مشکلاتی جدی برای سرمایه‌گذار این واحد تولیدی به وجود آورده که به مشکلات قبلی این واحد اضافه شده است.

مدیر این کارخانه که توان تولیدی ۲۴ تن نخ در روز را دارد، به «شرق» گفت: مشکلات زیادی بر سر راه تولید در مناطق آزاد وجود دارد و با وجود پیگیری مدیران منطقه آزاد ارس این مشکلات هنوز برطرف نشده‌اند.

این تولیدکننده با اشاره به مستثنا‌نشدن منطقه آزاد از برخی قوانین جدید اقتصاد کشور گفت: ما چند ماه درگیر دریافت ارز برای واردات برخی مواد اولیه بوده‌ایم و با وجود تلاش‌هایی که مدیران منطقه آزاد برای تأمین این ارز کردند، تنها مقدار کمی ارز به ما تعلق گرفته و متأسفانه زمان زیادی از ما برای تأمین ارز در بوروکراسی اداری گرفته شده است.

این تولیدکننده اضافه کرد: شریک خارجی من ده‌ها میلیون دلار سرمایه را به اینجا منتقل و این واحد عظیم را ایجاد کرده که چندصد نفر را مشغول به کار کند، اما در این مدت ما درگیر مسائلی مثل ثبت سفارش بودیم که در ابتدا اصلا با ماهیت مناطق آزاد در تناقض بود و پس از آن نیز کاغذبازی‌ها ما را آزار داده است.

این تولیدکننده به تأثیر مخرب سخنان ذوالنور بر وضعیت کارخانه‌اش نیز اشاره کرد و گفت: «از صبح مشتریان ما زنگ می‌زنند و با نگرانی درباره سفارش‌هایشان می‌پرسند و عده‌ای از آنها واقعا تصور کرده‌‌اند جلفاکاران تعطیل شده و ما آنها را گول زده‌ایم. بانک هم پیگیر شده و می‌گوید اگر اعلام ورشکستگی کرده‌اید چرا ما مطلع نشده‌ایم. این هم به دردسرهای ما اضافه شده و مشخص نیست این نماینده مجلس به چه قصدی چنین مشکلی برای کارخانه ما ایجاد کرده است».

در این بین وضعیت برخی دیگر از واحدهای تولیدی منطقه آزاد ارس نیز دچار مشکلات عجیب و غیرقابل‌باور شده‌اند. در یکی از این نمونه‌ها، یک کارخانه تولید اسپری‌های خوشبوکننده که با سرمایه‌گذاری یک برند مشهور ترکیه در این منطقه تأسیس شده، پس از سنگ‌اندازی‌های یکی از ادارات، به دلیل اینکه اکثر نوشته‌های روی بدنه این اسپری به زبان انگلیسی هستند تعطیل شده و ۳۰ کارگر آن بی‌کار شده‌اند.

این تعطیلی سه‌ماهه که ضربه سنگینی به این واحد تولیدی زده، در حالی اتفاق افتاده که به گفته یکی از مدیران این واحد تولیدی، اگر همین برند نسبت به صادرات همین محصول به ایران اقدام می‌کرد، دچار چنین مشکلاتی نمی‌شد، اما حالا که مشغول تولید در ایران است باید چنین ضرری را به دلیل اعمال نظر سلیقه‌ای یک مسئول محلی متحمل شود.

یکی از مدیران منطقه آزاد ارس درهمین‌باره به خبرنگار «شرق» گفت: «مسئله حاکمیت دوگانه در مناطق آزاد یکی از مشکلاتی است که این مناطق با آن روبه‌رو هستند و با وجود اینکه طبق نص صریح قانون، مدیرعامل منطقه آزاد بالاترین مقام در مناطق آزاد و نماینده هیئت دولت در این مناطق است، شاهد هستیم که گاها برخی از ادارات تصمیماتی می‌گیرند که نه‌تنها با نظر مدیران مناطق آزاد در تعارض است، بلکه مانند این مورد باعث آسیب به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مشغول به کار در مناطق آزاد نیز می‌شود. البته این مسئله امروز حل شده و احتمالا از چند روز آینده این واحد بتواند فعالیتش را دوباره آغاز کند». منطقه آزاد ارس که از هفت بخش گسسته در شمال‌غرب کشور با مرکزیت شهر جلفا در دهه ۸۰ آغاز به کار کرده، از معدود مناطق آزاد کشور است که ظرفیت صادراتی آن در بخش کشاورزی و صنعتی بالفعل شده و هم‌اکنون محصولات مختلف تولیدی در این منطقه به کشورهای جمهوری آذربایجان،‌ ارمنستان، روسیه و قفقاز صادر می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.