رویترز گزارش داد، آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری سابق کلمبیا که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ در مسند قدرت بود،‌ از سوی دادگاه عالی این کشور فراخوانده شد تا در پرونده مربوط به فساد مالی مورد بازجویی قرار گیرد.

اوریبه توسط این دادگاه به دلیل اتهام زنی نادرست و رشوه به شاهدان برای تغییر نظر آنها در پرونده‌ای که خودش آن را علیه سناتور چپگرا "ایوان سپدا" مطرح کرد، تحت بازجویی قرار دارد.

اوریبه در توئیتر خود نوشت: دادگاه عالی از من خواسته تا در این بررسی حضور داشته باشم. از نظر اخلاقی دیگر نمی‌توانم سناتور باشم. من نامه استعفای خودم را ارائه می‌کنم تا روند دادگاهی در روند کار سنا اختلال ایجاد نکند.

در سال ۲۰۱۲، اوریبه این سناتور چپگرا را به سازماندهی توطئه‌ای برای ربط دادن نادرست به گروه‌های جناح راستی شبه نظامی در جریان بازدیدهایش از چریک‌های سابق متهم کرد.

اما در فوریه سال جاری میلادی دادگاه عالی اعلام کرد که سپدا اطلاعاتی را از شبه نظامیان سابق در ارتباط با فعالیتش در سنا جمع آوری کرده و نه به آنها پولی داده و نه آنها را تحت فشار قرار داده است. در عوض، این اوریبه بوده که اشتباه کرده است.

دادگاه اعلام کرده که اوریبه حالا زمان کافی دارد تا دفاعیات خود را در این پرونده آماده کند؛ پرونده‌ای که در صورت مجرم شناخته شدنش برای وی حبس به همراه دارد.

حزب مرکز دموکراتیک در بیانیه‌ای اعلام کرد که مطمئن است که این پرونده‌ای از سوی دشمنان سیاسی اوریبه و اقدامی در جهت بی ثبات کردن دولت جدید است.

اوریبه و خانواده‌اش مدت‌ها به ارتباط داشتن با گروه‌های چریکی متهم شده‌اند اما تحقیقات قبلی نتیجه کمی در پی داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.