در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز و عضو این کمیسیون با ارائه تذکر آئین نامه ای به استناد ماده ۴۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس، نسبت به معرفی تنها یک گزینه به عنوان نامزد ریاست کمیسیون اعتراض کرد و اظهارداشت: رویه مجلس در دو سال اخیر این بوده است که بیش از یک نفر معرفی می شدند، چطور ممکن است در دو سال دو تفسیر متفاوت ارائه شود.

این نماینده اصلاح طلب خطاب به رئیس مجلس که قصد پاسخ دادن به تذکر وی را داشت گفت: ۱۴ سال تریبون در اختیار شما بوده حالا ۲ دقیقه مهلت بدهید که ما هم صحبت کنیم.

لاریجانی پاسخ داد: ۱۴ سال نشده است.

پارسایی هم ادامه داد: با امسال می شود ۱۴ سال، نگران آن نباشید.

نماینده مردم شیراز در ادامه با بیان اینکه تفسیرهای سلیقه ای به ضرر مجلس است، یادآور شد: یکصد نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه نامه نوشته اند و درخواست کرده اند که بیش از یک نفر معرفی شود. الان ۴۰ روز است که کمیسیون اصل ۹۰ رئیس ندارد و همین هم نقض آئین نامه است.

پارسایی مدعی شد: این انتخابات از نظر ما مردود است و اعتبار ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر اظهارداشت: طوری مسئله را مطرح نکنید که انگار نظر خاصی وجود داشته است.

وی افزود: دو جلسه در هیئت رئیسه بر سر این موضوع بحث کردیم؛ در قانون آئین نامه آمده است که رئیس کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس و از میان اعضای ثابت کمیسیون اصل ۹۰ که ۸ نفر هستند، با رای مجلس برای یک سال انتخاب می شود.

رئیس مجلس افزود: در بند ۱۶ ماده ۱۲۱ آئین نامه قید شده است که مواردی غیر از انتخاب رئیس مجلس، رئیس دیوان محاسبات و دادستان دیوان و امثال آنها، با اکثریت مطلق آراء نمایندگان انتخاب می شوند.

لاریجانی گفت: از سوی دیگر در آئین نامه کسب نصف به علاوه یک آراء نمایندگان برای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ اعلام شده و اگر فرد حد نصاب لازم را کسب نکند، فرد دیگری باید معرفی شود.

وی تصریح کرد: مسئله معرفی دو نفر یا بیشتر به عنوان گزینه های ریاست که عده ای از نمایندگان خواستار شده اند، در هیئت رئیسه بحث شد، اما در نهایت به استناد آئین نامه به این تفسیر رسیدیم که یک نفر معرفی شود، چرا که معرفی دو نفر در صورتی که کسی از آنها نصف به علاوه یک را کسب نکند، قدری در کار مشکل ایجاد می کند.

گفتنی است هیئت رئیسه مجلس، داود محمدی نماینده مردم قزوین و آبیک را که در دو سال اخیر ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را بر عهده داشته به عنوان گزینه ریاست این کمیسیون در سال سوم مجلس دهم معرفی کرده است تا رای اعتماد مجلس را کسب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.