به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در واکنش به اخباری درباره توقف واگذاری جنگنده های اف- ۳۵ به این کشور گفت: نگران دریافت جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا نیستیم.

رجب طیب اردوغان پس از نشست نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در آنکارا درباره عدم تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ توسط آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت: در سخنان مکتوب رئیس جمهوری آمریکا که در بروکسل به من داده شد، چنین چیزی دیده نمی‌شود و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

وی در کنفرانس خبری همچنین گفت: ترکیه تاکنون ۹۰۰ میلیون دلار برای جنگنده اف-۳۵ هزینه کرده است. دریافت دو فروند آن نیز صورت گرفت. اکنون خلبان‌های ما در آمریکا پروازهای آموزشی انجام می‌دهند. در این باره نگرانی نداریم.

این در حالیست که بلومبرگ ساعاتی پیش به نقل از منابع آگاه از تصمیم کنگره آمریکا برای توقف موقت طرح واگذاری جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه خبر داد.

به‌ این‌ ترتیب، پنتاگون باید طی ۹۰ روز گزارشی درباره روابط ۲ کشور، تاثیر خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ از سوی ترکیه و تاثیر احتمالی اخراج ترکیه از پروژه بین‌المللی اف ۳۵ ارائه دهد و تا آن هنگام، واگذاری این جنگنده به دولت آنکارا به حال تعلیق درمی‌آید.

گفتنی است پیشتر نیز قانونگذاران آمریکایی درباره واگذاری اف ۳۵ به ترکیه هشدار داده بودند.

روابط آنکارا- واشنگتن به دلیل اقدام ترکیه برای خرید اس ۴۰۰ روسیه، اختلاف مواضع ۲ کشور درباره کردهای سوریه و همچنین عدم موافقت آمریکا با استرداد فتح‌الله گولن، فردی که ادعا می‌شود طراح اصلی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بوده، دچار تنش است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.