بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم درباره تهدید های آمریکا علیه ایران، جدیدترین اخبار پیرامون برجام و بسته اروپا، هدف رئیس جمهور از هشدار به آمریکا و تحریم ها علیه ایران توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح گفتگوی شبکه العالم با قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی می آید:

هدف تهدیدات اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چیست؟

با اشتباه راهبردی و خطایی که هیات حاکمه آمریکا و رئیس جمهور این کشور در خروج غیرقانونی از توافق هسته ای (برجام) داشت، تصور می کرد نهایتا با خروج این کشور از برجام می تواند به یک عکس العمل احساسی و هیجانی در جمهوری اسلامی ایران برای خروج ایران از برجام کمک کند و متعاقب آن اقداماتی که آمریکا می تواند علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت انجام دهد را دنبال کند که با هوشیاری ایران، اقدامات آمریکا به شکست منجر شد.

در عمل بعد از خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام ایران با خردمندی و هوشیاری بسیاری با توجه به منافع و مصالح کشور از برجام خارج نشد و دیگر اعضای برجام یعنی 1+4 و جامعه بین الملل علاقه به حفظ برجام داشتند.

شرایط جدیدی که اکنون ایالات متحده به عنوان یک کشور منزوی با آن مواجه است باعث عصبانیت بیش از حد هیات حاکمه آمریکا شده است و من ریشه های این عصبانیت را در دولت امریکا ناشی از رویکرد جامعه جهانی نسبت به ایران و برجام می دانم.

علاوه بر آن بخشی از این تهدید حکایت از عدم استفاده دولت آمریکا از مشاوران درست است و عناصر معاند و ضد ایرانی از دادن مشورت هایی به برخی از عناصر جنگ طلب در کاخ سفید کمک کردند و بدون شناخت از ایرانیان موضع گیری هایی اتخاذ می شود که ارزشی ندارد و نباید جدی گرفت که این بر می گردد به عدم شناخت و آگاهی و ندانستن فرهنگ ایرانیان زیرا ایرانیان همواره در مقابل تهدید مقاومت کردند و تهدید را با تهدید پاسخ دادند و هرگز زیر بار سلطه بیگانه نمی روند و در این مواقع با اتحاد دشمن را در درون خودشان از بین برده اند از همین رو دولت آمریکا باید بفهمد که چگونه با مردم ایران سخن بگوید زیرا مردم ایران در مقابل احترام با زبان تکریم برخورد می کنند.

ترامپ در توییت خطاب به رئیس جمهور ایران گفته است؛ دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، شما تاوان آن را خواهید داد بطوریکه در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند، این سخنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخی از سیاست مداران به علت عدم آگاهی از عمق مسائل سیاسی و دیپلماسی الفاظی به کار می برند که معنای آن را نمی دانند و این نوع سخن گفتن در جهان امروز گزافه گویی و قابل اعتنا نیست و توصیه من به ترامپ این  است که از عصبانیتش کم کند و با آرامش سخن بگوید و بداند که با چه ملت و کشوری فرهنگی و با چه پیشینه ای صحبت می کند و بداند مردم ایران زیر بار فشاز نمی روند و گام های منفی را با گام های منفی و گام های مثبت را با گام های مثبت پاسخ می دهند.

پامپئو نیز ایران را تهدید کرده است؛ آیا با تهدیدات ترامپ هماهنگ شده بود؟ ارزیابی شما چییست؟

نکته قابل توجه این است که از سیاست های خصمانه آمریکا علیه مردم ایران کاسته نشده و این کینه و خصومت وجود داشته و تشدید نیز شده است.

آمریکا تصور می کند در یک فشار همه جانبه جمهوری اسلامی ایران را می تواند تحت فشار اقتصادی قرار بدهد و نهایتا از کنار این فشار و تحریم ها و تهدید ها خلل و گسستی در عزم و اراده ملت ایران ایجاد کند تا بتواند در کنار این گسست به منافع خصمانه اش برسد که این را باید بداند که در گذشته  نیز ایرانیان با مقاومت خود توانستند از کشور خودشان دفاع کنند.

اکنون آمریکا یک تلاش مذبوحانه ای انجام می دهند زیرا ایران امروز با گذشته متفاوت است و توانمندترین دوران خود را از همه لحاظ اعم از نظامی، علمی و اقتصادی به سر می برد.

به هر حال خلل هایی که ممکن است به دلیل این نوع فشار ها ایجاد شود قطعا با هوشمندی، مقاومت مردم و دولت از بین خواهد رفت و سپری خواهد شد و ما این آمادگی را داریم که این فشارها را از سر بگذرانیم و تحمل کنیم.

هدف آمریکا در رابطه با ایجاد جنگ روانی علیه ایران و حمایت از ناآرامی و تظاهرات در کشور را توضیح دهید؟

با مقدمه ای که در پاسخ به سوال نخست اشاره کردم امریکا در مقابل ایران سیاست هایش شکست خورده است از همین رو یک رویکرد جدیدی را دنبال می کند که عمده آن جنگ روانی همه جانبه و تمام عیار علیه ایران است که از طریق رسانه ها و برخی متحدان خودش که عمدتا رژیم صهیونیستی و یکی دو کانون در منطقه است، سعی می کند که به تضعیف روحیه مردم ایران بپردازد و با برخی تهدیدات در اقتصاد ایران اخلال ایجاد کند تا به نارضایتی ها درکشور دامن بزنند و نهایتا با چنین تصوری دست به یک سری اقداماتی زده که قطعا تلاش های مذبوحانه ای خواهد بود که نهایتا با موفقیت همراه نخواهد بود.

نحوه مواجهه ایران با تحریم  های آمریکا چگونه خواهد بود؟

ایران و مردم کشورمان دوران های سخت تری را هم سپری کرده و با این نوع کارشکنی ها، جنگ روانی و اخلال ها روبرو بوده و آنها را از سر گذرانده اند، چه در دوران انقلاب و چه در طول تاریخ و سالیان قبل از انقلاب ما در مقاطع مختلف در مقابل هجوم بیگانگان توانسته ایم مقاومت و وحدت خود را حفظ کنیم و ایرانی اصولا در برابر فشار و تهاجم خارجی وحدت و قدرت بیشتری را پیدا و از خودش دفاع می کند چرا که ملت ایران به تمامیت ارزی خود اهمیت می دهد.

هدف رییس جمهور از هشدار به آمریکا چه بود؟

من نباید سخنان ریاست جمهوری اسلامی ایران را تفسیر کنم و درباره اظهارات ایشان نظر بدهم که منظورشان چه بوده است. فکر می کنم ایشان با شفافیت تمام و به روشنی سخنان خودشان را مطرح کردند و پاسخ محکم، روشن و قاطعی بود به تهدیداتی که از جانب ایالات متحده آمریکا شنیده می شد. پاسخی بود به گزافه گویی هایی که در آمریکا در مورد تحریم اقتصادی و جلوگیری از صدور نفت ایران و خیلی چیزهای دیگری که مطرح شده بود، ریاست جمهوری خواستند علائم لازم را مجدد به دولتمردانی که ممکن است فراموش کرده باشند که با چه کسانی صحبت می کنند، مطرح کند.

 قطعا حمهوری اسلامی ایران با اقتدار در برابر تهدید ها و هر اقدامی که علیه منافع ایران باشد می ایستد و در حالت انفعال قرار نخواهد گرفت. ایران حتما به طرق و صور مختلف در مقابل هر تهدیدی آمادگی لازم را دارد که از خود دفاع کند. ایران کشوری است که در صف مقدم مبارزه با تروریسم در طی سالیان گذشته در جهت صلح و ثبات منطقه و حتی آبراه تنگنه هرمز تلاش کرده و آنچه که امروز در جهان وجود دارد مدیون صلح  جویی جمهوری اسلامی ایران است که کمک کرده امنیت این منطقه و آبراه خلیج فارس تامین شود. ما پیش قدم برای هیچگونه اقدام خصومت آمیزی نخواهیم بود ولی در مقابل هر حرکتی که علیه ما باشد حق داریم که طبق موازین جهانی ازخودمان دفاع کنیم.

چه زمانی ایران در برابر تهدیدات اقدام خواهد کرد؟

مبنای سیاست خارجی و نگاه ایران به منطقه و به جهان تلاش برای صلح و امنیت در منطقه و جهان است به طوری که در مبارزه با تروریسم، کوشش برای استمرار امنیت و کنترل ناامنی ها همواره پیش قدم بوده و فکر می کنم که بخش عمده ای از جهان بر این مساله واقف است وآن را تایید می کند.

درخصوص تهدیدات آمریکا نیز آنچه که واشنگتن در مورد جلوگیری از صدور نفت ایران مطرح می کند یک بلوف است و تحلیل های قبلی هم نشان داده که آمریکا حتی با داشتن قطعنامه های شورای امنیت نیز در این خصوص موفق نبوده است، امروز هم ادعا می کنند که می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند بحث ما این است که ما اجازه نخواهیم داد که در گوشه ای بایستیم و شاهد این باشیم که به طور ناعادلانه و برخلاف همه موازین بین المللی و با تسری دادن قوانین داخلی آمریکا به سایر کشورها بخواهند جمهوری اسلامی ایران را از حقوق اولیه خودش که یکی از آنها می تواند صادرات نفت یا دیگر اقلام  باشد، محروم کنند لذا اگر امریکا بخواهد در این مسیر اقدام جدی داشته باشد قطعا با برخورد و عمل مقابله به مثل ما روبرو خواهد شد.

آیا ایران در برابر تهدیدات اقتصادی آمریکا از آمادگی لازم برخوردار است؟

منکر این نیستم که تحریم های اقتصادی می تواند آثار منفی و نامطلوبی تا حدی در برخی از حوزه های اقتصادی ما برجای بگذارد ولی با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های درون کشور که ما درگذشته آن را تجربه کرده ایم و فکر می کنیم که امروز خیلی تواناتر از دوران جنگ تحمیلی و حتی دوران تحریم های قبلی هستیم و با توجه به احساسی که در مردم وجود دارد که مورد تعرض و تهاجم یک کشور بیگانه قرار دارند که می خواهد سلطه خود را بر آنان تحمیل کند، فکر می کنم که با توجه به مجموع مقاومت مردم و درایت و هوشمندی و ظرفیت های درون کشور، ما قطعا این دوران را به خوبی سپری خواهیم کرد اگر چه دربخش هایی با کمبودها و برخی مشکلات مواجه خواهیم شد ولی این موانع به گونه ای نیست که بخواهد منجر شود که ما از مسیر استقلال و تمامیت ارزی کشور ذره ای عدول کنیم.

وضعیت ایران درخصوص رابطه با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام چگونه است؟

از نخستین روزهای پس از خروج آمریکا از برجام و بعد از سفرهایی که وزیر امور خارجه به پکن، مسکو و بروکسل داشتند و دیدارهایی که با وزرای 1+4 صورت گرفت و حتی بعد از آن مذاکرات با برخی کشورهای دیگری چه توسط وزیر خارجه و چه فرستادگان ویژه رییس جمهور صورت گرفت، مذاکرات ما با همه کشورها و به خصوص اتحادیه اروپا ادامه دارد. ما بسته پیشنهادی اولیه آنان را دریافت کرده ایم و درحوزه سیاسی تا حد زیادی مطمئن هستیم که اتحادیه اروپا از یک اراده سیاسی نسبتا مطلوبی برای ادامه برجام و ادامه حضور ایران دربرجام و تلاشی که باید صورت بگیرد تا برجام حفظ شود، برخوردار است و فکر می کنیم که تا حد زیادی این مساله درشرایط کنونی مهیا است. آن چیزی که مورد بحث است و بعد از دریافت بسته پیشنهادی اتحادیه احساس کردیم که این بسته خواسته مارا برآورده نمی کند لذا خواسته های خود را مطرح کردیم و در اخرین اجلاس بین وزرای 1+4 نیز این موضوعات به صورت صریح توسط دکتر ظریف اعلام شد از همین رو هنوز مذاکرات ادامه دارد و ما منتظریم تا در روز های آینده بتوانیم پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کنیم.

آیا ایران و آمریکا در منطقه به سمت جنگ می روند؟

با توجه به اینکه در سیاست خارجی پیش بینی درست نیست من این را پیش بینی نمیکنم اما با توجه به نوع رابطه ما با سایر کشورها امریکا با این نوع سخن گفتن ها سعی می کند یک وضعیت تصنعی نامطلوب را نشان دهد تا هزینه دیگران برای رابطه داشتن با ایران را بیشتر کند اما دولت ها به اندازی کافی هوشیارند و این موضوع را درک می کنند و تاثیر عمده ای این نوع جنگ روانی  آمریکا نخواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.