سیدرضا افتخاری بعد از جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال در جمع خبرنگاران در مورد دلیل استعفایش گفت: من از نظر جسمانی مشکل ندارم فوتبالیست بودم و حالا حالا بازی می کنم آنچه من را وادار به استعفا کرد این بود که هرچه خوبی کردم بدی دیدم. چند بار در لفافه گفتم نمی‌توانم همه چیز را به هوادار بگویم و اگر چیزی بعدا اتفاق افتاد به حساب کم کاری من نگذارند. امروز همه چیز را باز می‌کنم. تا حالا سابقه نداشته در استقلال مربی و بازیکن ۸۰ درصد از مبلغ قراردادشان را بگیرند که برای اولین بار چنین شده است و با تمام مربیان وبازیکنان خارجی تسویه کردیم.

وی افزود: پرونده‌های باز زیادی در فیفا داشتیم و پرونده ها را بستیم و باشگاه را از این وضعیت نجات دادیم و باشگاهی که میلیاردها تومان بدهکار بود و از سوی ای اف سی تهدید می شد و مجوز حرفه ای گرفتیم.

افتخاری اظهار داشت: در بخش مالی شفاف سازی مالی و قراردادها را اجرا کردیم. با وجود اینکه می گویند بازیکنان توافق نشده به جز دو بازیکن که تاییدیه پزشکی شان نیامده برگه را نگه داشتم و قراردادی با بازیکن مصدوم امضا نکرده ایم. جام جهانی بزرگترین خسارت را به باشگاه ما زد. برخی هواداران حتی به پدرم توهین کردند. او سید بزرگواری بود که جدش جواب آنها را می دادند( افتخاری شروع به گریه کرد) به من توهین می کردند من جواب شان را نمی دادم ولی به کسی توهین کردند که نمی شناختندش.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ باشگاه استقلال توانستیم سال ۹۵ تسویه حساب مالیاتی را بگیریم وسال ۹۶ هم این مساله در دست اقدام است. به جز بدهی کوچک به چند آژانس و هتل و ورزشگاه آزادی بدهی نداریم. گذشته را ببینید که چقدر بدهی روی دست باشگاه گذاشتند و رفتند و من جورش را کشیدم. روزی گفتند اگر بدهی گذاشتند ۲ قهرمانی آورده اند که گفتم منم اکنون پولش را می دهم بنابراین این قهرمانی مال من است نه آنها. بازیکنان حال حاضر ما طلبی ندارند. گفتم جام جهانی بزرگترین خسارت را به ما زد. یک بازیکن مصدوم دادیم. دو هفته به ملی پوشان استراحت دادیم که آنها نتوانستند در کار بدنسازی ما حاضر شوند. به همین دلیل به سازمان لیگ گفتیم تاریخ سوپرجام را تغییر بدهید تا تیم را آماده کنیم. اگر بعد از بدنسازی بازی کنیم بازیکنان مصدوم می شوند.

وی افزود: بگذارید افشاگری کنم دو اسپانسر پشت سوپرجام بود که می خواستند بازی برگزار شود تا ۲ میلیارد گیر آنها بیایند اما بخاطر دو میلیارد تومان نمی خواهم تیم را نابود کنم. پیش وزیر هم رفتم و گفتم که نمی توانیم بازی کنیم و ایشان هم موافقت کردند اما بعد ۳ بر صفر بازنده کردند که من در آوردی است. من در فوتبال بزرگ شدم. فوتبال از چند جهت آسیب می بیند. قراردادها از ۱۶۰ میلیارد به ۵۰ میلیارد تومان می رسد برچه اساسی است. یک ریال بابت تبلیغات محیطی نگرفته ایم و بعد می گویند این ها را به حساب شما گذاشته ایم و حالا بدهی ما بابت چیست. ما در رشت و مشهد بازی می کنیم و به داور توهین می شود و ما را جریمه می کنند. از کجا معلوم است که تماشاگر ماست. ما میهمان بودیم. در این محیط کار کردیم. زمان منصوریان کار کردیم در آن زمان دخالتی در جذب بازیکن و دستیارانش نداشتیم و تیم ته جدولی را نایب قهرمان کردیم و سهمیه آسیا گرفتیم و بعد از استعفا منصوریان ، شفر با تجربه را آوردیم.

 افزود: فصل گذشته بهترین نتایج را می گرفتیم و توانستیم بعد از سال ها قهرمان جام حذفی شدیم و دو بار هم در دربی برنده شدیم در زمانی که من بودم خیلی زحمت کشیده شد. در ریز مسایل وارد نمی شوم و در این ۲ سال فشار زیادی را تحمل کردم و من تنها بودم و کسی به من کمک نمی کرد و دنبال پول باید می دویدم دنبال بازیکن و مربی می دویدم. انتظار داشتم که بازیکنانم بعد از جام جهانی یک تلفن به من بزنند و بگویند حاج آقا حالت چطور است؟! احوالپرسی کنند. امید ابراهیمی بعد از بازگشت از جام جهانی دو هفته تلفنش خاموش بود و جواب نمی داد مثل سایر ملی پوشان استقلال، بعد از دو هفته با او تماس گرفتیم و گفتم شما برای قرارداد نمی آیید و هواداران فکر می‌کنند من کوتاهی می کنم و گفت هفته بعد می آیم. که نیامد و به باجناقش زنگ زدم گفت برای مراسمی به شهرستان رفته است. خسرو حیدری بعد گفت از من نشنیده بگیر رفته به قطر، بعد به ابراهیمی گفتم شما با من صحبت کردید و مبلغی خواستید که من ندادم!؟ من غفوری را نگه داشتم.
افتخاری تصریح کرد: مجید حسینی هم بعد از جام جهانی جواب تلفنم را نداد و به همین دلایل تصمیم به استعفا گرفتم و آنقدر معرفت ندارند که جواب مدیرعاملش را بدهند. من تا حالا برای خودم از کسی چیزی نخواستم و برای این بازیکنان پول قرض کردم و بهترین هتل و اردو را برگزار کردم و تا حالا درعمرشان در استقلال چنین چیزی نگرفته اند شاید در جایی دیگر دیده بودند ولی استقلال نه، بعد حسینی گفت با مدیر برنامه هایم می آیم. با ما قرارداد داشت و ۸۰۰ میلیون مبلغ قراردادش بود و به او گفتم به تو کمک می کنم مبلغ قراردادت را دو برابر می کنم گفت کم است! گفتم بازم اضافه می کنم هرچند او در استقلال رشد کرده بود. چرا در تیم خودتان نمی مانید لااقل یک سال دینت را به استقلال ادا کن بعد سال بعد کمک می کنیم به تیم دیگری بروید و قرار شد فکر هایش را بکند و صبح که آمد گفت پاسپورتم را بدهید با فرم جدید قرارداد می آیم. که مدیر برنامه های او بزرگترین لطمه را به استقلال زد به ما گفت او طبق قراردادش باید ۱۰۰ هزار دلار بدهد و برود ولی گفتم در قراردادش آمده بعد از کسب رضایت باشگاه، الان این حرف ها را می زنم که در باشگاه نیستم. بارها به هواداران گفتم نمی توانم یک سری مسایل را بگویم. اگر آن زمان این حرف ها را می زدم سنگ روی سنگ بند نمی شد.

افتخاری تصریح کرد: وقتی ملی پوشان به اردو نرفتند هوادار به من حمله می کند. دیروز من از ساعت ۱۱ تا ۹ شب با تیام و جباروف جلسه داشتم. پیشنهادهایی دادند که متاسفانه مدیر برنامه هایشان پشت آن است مطرح می کنند. مثلا می گویند تیام می ماند اما باید ۵۰۰ هزار دلار برای نیم فصل روی میز بگذارید برای نیم فصل! گفتم جوک می گویید؟! بگذارید هوادار به من فحش بدهد و من پول بیت المال و یامفت بدهم که چه بشود. چرا باید باج بدهم؟! اگر باج بدهم آدم خوبی می شوم همین هوادار باعث افزایش دستمزد شفر شد. در دوبی ۳۶۰ هزار دلار با او قرارداد بستم اما بعد هوادار فحش می دهد اما آنقدر هوادار فشار آوردند که مجبور شدم قرارداد با شفر ببندم که جانم را نجات بدهم ۸۰۰ هزار دلار با دستیارانش و ۲۰۰ هزار دلار هم اسپانسر بدهد. در حالیکه می توانستم با کمتر از قرارداد قبلی اش قرارداد ببندم
وی افزود: جباروف هم ۴۰۰ هزار دلار می خواست که سه ساله ببندند. من گفتم تو ۳۶ سال سن دارید. تمام مدارکش نزد توفیقی است. در این شرایط کار سخت شده است. در اردو بازیکن توقع سلام کردن از من داشت. بازیکن سالاری از همین جا شروع می شود. در بین بازیکنان خوب هم هستند و خیلی هایشان ناراحت می شوند که من می روم اما چرا در این فوتبال کثیف که دلال ها بیداد می کنند و بازیکنان جوان ما را مثل نورافکن که با بدبختی در تیم های پایه مان آموزش دادیم و رشد کردند می برند. دلال ها به خانه بازیکنان رفته اند. به یکی از این دلال ها زنگ بزن ۳۰ ثانیه بعد این دلال می فهمد یا به بازیکن بگو ۳۰ ثانیه بعد دلال می فهمد خیلی اوضاع بد شده است.

وی گفت: جباروف در صورت زیاده خواهی جذبش منتفی می شود اما تیام در صورتیکه هیات مدیره پولش را جور کند می ماند.
افتخاری تصریح کرد: زمانی که هوادار باشگاه را تحت فشار می گذارد سودش را بازیکن می برد و باشگاه ضرر می کند همه خارجی ها هم در ایران آدم دارند و به روز خبر دار می شوند. اگر هوادار پشت باشگاه می آمدند با این بازیکنان با نصف قراردادشان حفظ می کردیم. تیام در مرحله اول ۳۰۰ هزار دلاری بود. جباروف ۳۰۰ هزار دلار بود و شفر هم ۳۶۰ هزار دلار بود. همه توهین هایی که به من شد هیچ کدام مربوط به من نبود. کوتاهی نکردم. دیروز ترکیه رفتم و از شرکتی که پسرم آنجا کار می کند ۱۰۰ هزار دلار قرض بدهید تا پول شفرو دستیارانش را بدهیم. چه کسی این کار را می کند و خودش را بدهکار می کند تا مشکلاتش را حل کند هوادار می گفت فلان فلان شده چرا شماره حساب نمی دهید وقتی شماره حساب دادیم به ۱۰ میلیون تومان پول جمع نشد و پول بلیت تیام نمی شد. برخی هواداران منطقی هم بودند خیلی ها تشکر می کردند بخاطر کارهایی که کردیم و می گفتند دستت درد نکند با این مربیان و بازیکنانی که آوردی. امسال هم بازیکنانی مثلصیادمنش آوردیم که چند سال دیگر ستاره تیم ملی می شوند. قراردادها را اصلاح کردیم و دیگر نمی توانند سرمان کلاه بگذارند و قرارداد سه ساله با بازیکن مسن ببنیدم و روی نیمکت نشستند و پولشان را بگیرند. کل اختیارات دست باشگاه است و بازیکنان جوان را قراردادی ۵ ساله بستیم.
وی در مورد وضعیت شجاعیان گفت: قرار بود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون به گسترش بدهیم که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون داده ایم که ۲۰۰ میلیونش باقی مانده که جو درست می کنند و بخاطر پرداخت های ای اف سی از این مبالغ کم کردیم و گفتیم این‌ها شکایت نمی کنند زنوزی خودش گفت استقلال را دوست دارد اما ای اف سی این مسایل حالیش نمی شود.

افتخاری در مورد اینکه چرا قبل از این نمی گفتید تنها هستید و همه فکر می کردند توفیقی همه کاره است گفت: توفیقی هم مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفت زمانی که توفیقی مقابل دلال و وبازیکن می ایستد و باج نمی دهد آن زمان مورد حمله قرار می گیرد. ۱۰ ساعت با او سر یک قرارداد با طرف بحث می کردیم توفییق هم خسته نمی شد و کارش را می کرد. توفیقی بدون اینکه ریالی از باشگاه بگیرد تمام وقت زحمت می کشید و خدمت بزرگی به استقلال کرد و جوانانی که گرفتیم خدمت او بود. افرادی در هیات مدیره داشتیم که فقط حرف می زدند و یک ریال هم در باشگاه نیاوردند و برای تامین منابع مالی فقط ملکی پا به پای من می آمد و قراب هم زحمت کشید. اما برخی فقط مصاحبه می کردند و هوادار و بازیکن را مقابل ما قرار می دادند. تا سوال می شد می گفت به مدیرعامل گفتیم قرارداد ببنید نمی دانیم چرا نبستند. خوب یکی اش را هم شما می بستید.
وی در مورد حضورش در هیات مدیره گفت: گفتم عضو هیات مدیره نمی مانم و به اندازه کافی به زن و بچه ام ناسزا گفتند و من در خانواده مذهبی بزرگ شدم و دنیا رو فدای آخرت نمی کنیم و به کسی ظلم نکردیم و یک نفر پیدا شود بگوید با من اینگونه رفتار کردند. ممکن است یک روز بیایم و مدارک را به فتحی تحویل بدهم.
افتخاری در مورد ستاره استقلال گفت: نمی دانم انشالله دوستان باشگاه استقلال را ستاره باران کنند.
مدیرعامل مستعفی در مورد تغییر مدیر روابط عمومی باشگاه گفت: بعد از مشکلاتی که برای شفر در فرودگاه رخ داد مسئول تشریفات را تغییر دادیم و زرندی هم به عنوان مترجم شفر وقت نمی کرد جواب فضای مجازی را بدهد و برای اینکه بتواند کار خودش را بکند یک نفر را برای روابط عمومی را انتخاب کردم.
وی در مورد اینکه دلیل رفتن شما زمانی است گفت: سوال شما معنا دارد زمانی دلیل رفتن من نیست و مجموع چیزهایی که برای شما تعریف کردم باعث استعفا شد. ۲ سال شبانه روز بدون چشم‌داشت کار کردیم و بخاطر دو بازیکنی که من مقصر نبودم و آنها زیاده خواهی می کردند نمی توانستم به عنوان مدیرعامل باشگاه بگویم چشم، هرچی آنها بگویند و من بگویم چشم. هواداران به باشگاه فشار نیاورند.
افتخاری در مورد آخرین صحبتش با بازیکنان استقلال چیست گفت: خودشان می دانند. تیم را جوان کردیم و باید تکیه مان به بازیکنان ایرانی باشد و باید به بازیکنان ایرانی اعتماد کنیم و ده ها نفر مثل جباروف و تیام درست می شود. اکادمی را تقویت کرده ایم و بازیکن سازی در دستور کار ما قرار گرفته است و بازیکنان زیادی تحویل تیم ملی خواهیم داد. خدمت هواداران می گویم که به بازیکنانم شخصیت دادم و تیم استقلال بی حاشیه و باشخصیت شد و خودم در رختکن به آنها احترام گذاشتم و تک تک مشکلات مالی شان را حل کردم و گفتند می خواهیم خانه بخریم و مشکل داریم و مریض داریم من ومشکلات مالی شان را حل کردم انتظار ندارم بازیکن از من تشکر کند اما بازیکن وقتی من داشتم وارد رختکن می شدم رویش را بر می گرداند. من ۵ سال در تیم ملی سرپرست بودم و تلافی هم نمی کردم یکی از افراد کاری کردم که آمد صورتم را ماچ کرد و گفت حلالم کن. به هیچ کدامشان تو نگفتم وصدایم را بلند نکردم و اگر این بازیکنان باور کنند می توانند بهترین نتایج را بگیرند بازیکنان جوان آورده ایم و هوادار کمک کند تیم نتیجه بگیرد.

وی تصریح کرد: حرمت ها در حال شکسته شدن است وزیر ورزش همیشه به ما کمک کرده است وقتی به وزیر توهین می کنند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود او چه گناهی کرده که علیه وزیر شعار می دهید؟! این همه هم از وزیر حمایت کرد. می گویند وزیر پرسپولیسی نمی خواهیم در حالیکه من می دانم که وزیر چقدر به استقلال کمک کرد یا پرسپولیسی ها می گویند که وزیر استقلالی نمی خواهیم! زمانی که من به وزیر ورزش زنگ زدم و مشکل داشتیم از وزیر ورزش خواستم به وزیر کشور زنگ بزند وی در ۵ دقیقه آنها سوار هواپیما شوند. بزرگترین لطمه را به باشگاه برخی از هواداران به استقلال زدند در رابطه با شفر و این دو خارجی ها، مگر من تیام را نیاوردم؟! نمی گذارند ما کار خودمان را بکنیم. در ترکیه بودم و بعد از فوت پدرم باید سریع می آمدم که ۹ ساعت ماندم باجباروف مذاکره کردم.و بعد یک چرت در فرودگاه زدم عکس گرفتند و گفتند او خواب است نه شما خوابید من ساعت ۳ صبح بازیکن گرفتم و بهترین بازیکنان را گرفتم. این همه خدمت کردم وتیم را قهرمان کردم و ماندنم به صلاح نیست. دوست ندارم به خانواده ام که یک مویش را با همه این‌ها عوض نمی کنم ناراحت شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.