رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه، به خبرنگاران گفت که «بحث‌ها در این مورد در جریان است و این گفت‌وگو بسیار خوب پیش می‌رود.»او افزود که در مورد غیر اتمی کردن شبه‌جزیره کره «مهلت زمانی نداریم و حداکثر سرعت مجاز هم نداریم.»در هلسینکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز در این زمینه گفت‌و‌گو کرده و او قصد دارد به نفع مواضع ایالات متحده در این ماجرا دخالت کند.

 رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۶ تیر، به خبرنگاران گفت که «بحث‌ها در این مورد در جریان است و این گفت‌وگو بسیار خوب پیش می‌رود.»

او افزود که در مورد غیر اتمی کردن شبه‌جزیره کره «مهلت زمانی نداریم و حداکثر سرعت مجاز هم نداریم.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین اضافه کرد که در هلسینکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز در این زمینه گفت‌و‌گو کرده و او قصد دارد به نفع مواضع ایالات متحده در این ماجرا دخالت کند.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، ۱۲ ژوئن سال جاری میلادی در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند و با وجود توافق طرفین مبنی بر غیر اتمی شدن کره شمالی، زمان‌بندی مشخصی برای این موضوع و نیز چگونگی اجرای آن اعلام نشد.

ترامپ اما در همان روز و پس از دیدار با رهبر کره شمالی گفته بود که انتظار می‌رود روند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره «خیلی خیلی سریع» آغاز شود.

او البته در ادامه افزوده بود که غیراتمی شدن کامل شبه‌جزیره کره «زمان خیلی زیادی» می‌خواهد.

یک روز پس از این دیدار تاریخی نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که خلع سلاح کامل اتمی کره شمالی باید تا پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۰ محقق شود.

با این حال پس از سومین سفر پومپئو به پیونگ‌یانگ، مقام‌های کره شمالی مذاکرات انجام‌شده را «تاسف‌انگیز» توصیف کرده و واشینگتن را متهم کردند که می‌خواهد به این کشور فشار یکجانبه وارد کند.

خبرگزاری کره شمالی پس از این دیدار در بیانیه‌ای که از طرف وزارت خارجه آن کشور منتشر شد، اعلام کرد: «انتظار داشتیم طرف آمریکایی با تدابیر سازنده، برای اعتمادسازی در مسیر مذاکرات کره شمالی و آمریکا، (به پیونگ‌یانگ) بیاید.»

توافق واشینگتن و پیونگ‌یانگ مبنی بر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در حالی صورت گرفته که رسانه‌های ایالات متحده به نقل از منابع امنیتی آن کشور می‌گویند کره شمالی قصد ندارد زرادخانه اتمی خود را به‌طور کامل از میان بردارد.

نهم تیر ماه روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از برخی مقام‌های امنیتی ایالات متحده نوشت که پیونگ‌یانگ قصد ندارد به‌طور کامل از زرادخانه هسته‌ای خود بگذرد؛ به‌جای آن در حال جست‌وجوی روش‌هایی است تا بتواند بخشی از ظرفیت‌ها و سلاح‌های هسته‌ای خود را پنهان کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.