سفرای کشورهای فرانسه، بلژیک و هلند در ایران پس از پایان دوره ماموریت خود ضمن حضور در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و خداحافظی کردند.

در این ملاقات‌ها با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی ایران و اروپا، نسبت به توطئه دشمنان روابط ایران و اروپا برای تخریب روابط فیمابین با استفاده از بهانه‌های موهوم هشدار داده شد و بر ضرورت خودداری از پناه دادن به گروهک‌های زبون تروریستی در خاک اروپا تاکید شد.

 

 

«فرانسوا سنمو» سفیر فرانسه در تهران از آوریل 2016 و در حدود دو سال و 4 ماه عهده‌دار این سمت بود. او اردیبهشت 1395 استوارنامه خود را تقدیم حسن روحانی کرده بود. سنمو 12 تیر ماه و در پی برگزاری نشست گروهک تروریستی منافقین در این کشور به وزارت خارجه ایران احضار شد.

دستیار مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران 12 تیر ماه با احضار سفیر فرانسه در تهران حمایت این کشور از فعالیت‌های گروهک تروریستی منافقین را شدیدا مورد اعتراض قرار داد. در این احضار به سفیر تاکید شد نباید اجازه داد تا برخی جریان‌های افراطی که دارای ماهیت تروریستی هستند - اگرچه کوچک و بی ارزش - در پناه اصل آزادی بیان به ترویج افراط گرایی و تروریسم بپردازند.

در این دیدار همچنین با اشاره به تجمع اخیر منافقین در پاریس و حضور مقامات تندرو و افراطی آمریکایی در آن، به حضور تعدادی از مقامات سابق و ایراد سخنان مداخله گرانه و تفرقه افکنانه علیه مردم ایران اعتراض شد. 

وی اخیرا نماینده امانوئل ماکرون در امور سوریه شد.

به گزارش فارس، سفیر فرانسه همچنین به همراه سفیر بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) 13 تیرماه برای دومین بار و در خصوص بازداشت دیپلمات  ایرانی در آلمان به وزارت خارجه ایران احضار شد. 

در پی دستگیری یکی از دیپلمات‌های کشورمان در کشور آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفته است، 13 تیر ماه سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه فراخوانده شدند. 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد. 

به گزارش فارس، «فرانسوا دُله» سفیر بلژیک هم از دیگر سفرایی بود که امروز در پایان ماموریتش در تهران با ظریف خداحافظی کرد.

 

 

سفیر بلژیک نیز اخیرا توسط دستیار مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به درخواست انتقال دیپلمات ایرانی از آلمان به بلژیک به وی ابلاغ شد.  

خانم «سوزانا ترستال» سفیر هلند در جمهوری اسلامی ایران نیز که آبان 1394 استوارنامه خود را تقدیم حسن روحانی کرد، امروز (چهارشنبه) در پایان ماموریتش در تهران با ظریف دیدار و خداحافظی کرد.

 

 

سفیر هلند اخیرا و در پی اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند به وزارت خارجه کشورمان احضار شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.