روسیا الیوم گزارش داد، در پی گسترش دامنه اعتراضات در استان‌های جنوبی عراق دولت از دو روز پیش اینترنت را قطع کرده بود اما روز دوشنبه تصمیم گرفت به جای قطع اینترنت ممنوعیت جزئی آمدوشد اعلام کند.

در استان بصره که ساکنان آن آغازگر اعتراضات اخیر علیه نبود خدمات‌رسانی مناسب بودند، ممنوعیت آمدوشد از ساعت ۱۰ شب تا پنج صبح اعمال شد. این ممنوعیت آمدوشد در استان‌های نجف و ذی‌قار نیز اعمال شده است.

نهادهای حقوقی از روند قطعی اینترنت در کشور انتقاد کردند. زیاد العجیلی، رئیس دیده بان آزادی‌های مطبوعاتی گفت که دولت عراق با بحران اخیر برخورد درست و واقع‌بینانه ندارد.

وی گفت: اینترنت حق تمامی عراقی‌هاست اما دولت طی دو روز گذشته این حق را از مردم گرفته است. در نتیجه فعالیت برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های محلی متوقف شده است.

با اینکه از شدت اعتراضات تا حدودی کاسته شده اما باز هم ده‌ها تن از شهروندان عراقی روز دوشنبه در مرکز استان کربلا در اعتراض به خدمات‌رسانی نامناسب مسؤولان و کمبود برق تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان خیابان اصلی در مقابل ساختمان استانداری کربلا را مسدود کردند.

در میدان التحریر در بغداد نیز ده‌ها تن از ساکنان تظاهرات مشابهی را برگزار کردند. این تظاهرات در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

وزیر انرژی عراق راهی عربستان می‌شود

در همین حال یک منبع آگاه اعلام کرد که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق قاسم الفهداوی، وزیر برق و سلمان الجمیلی، وزیر برنامه‌ریزی را مامور کرده به  عربستان سفر و یک یادداشت همکاری در زمینه انرژی امضا کند. این سفر طی روزهای آتی انجام می‌شود.

دفتر حیدر العبادی به نیروهای امنیتی دستور داده تا تدابیر بازدارنده‌ای علیه خرابکاران و توطئه‌چینان در تظاهرات مردمی لحاظ کنند.

سعد الحدیثی سخنگوی دفتر حیدر العبادی گفت:‌ دولت در دو مسیر حرکت می‌کند یکی تلاش و پاسخگویی جدی و سریع به بخشی از مطالبات تظاهرکنندگان و دیگری تلاش از طریق روندهای دیگر با دورنمایی متوسط.

وی افزود: مطالبات دیگری هستند که نیاز به زمان و تخصیص بودجه عظیم دارند و این تلاش دولت برای تعامل مثبت با این خواسته‌ها از طریق مصوبات کابینه در جلسه اخیرش تجلی یافت و کمیته‌ای وزارتی تشکل شد تا به بصره رفته و به بررسی درخواست‌های مردم بپردازد.

یک منبع در استانداری نجف نیز تصریح کرد: تظاهرکنندگان شبانه به تظاهرات و تجمع مقابل ساختمان دولت محلی می‌پردازند اما نیروهای امنیتی دستور گرفته‌اند که مانع از حمله به این ساختمان شوند.

دستور به نگهبانان دفاتر احزاب برای تیراندازی به متعرضان

وی افزود: مقرهای حزبی در حالت آماده باش هستند و دستوراتی به نگهبانان این مقرها داده شده تا در صورت نزدیک شدن معترضان به این دفاتر به سمت آنها تیراندازی کنند.

این مقام گفت، افراد کشته شده در تظاهرات‌ها به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند بلکه به ضرب گلوله محافظان این مقرها کشته‌ شده‌اند.

پنج کشته و ۱۹۰ زخمی در نتیجه اعتراضات

در این راستا کمیسیون عالی حقوق بشر عراق از کشته شدن پنج تن و زخمی شدن ۱۹۰ تن دیگر در جریان اعتراضات خبر داد.

فاضل الغراوی، عضو کمیسیون گفت: پنج تن کشته و ۱۹۰ تن زخمی شده‌اند که ۱۲۸ تن نیروی امنیتی هستند.

این کمیسیون افزود: ما ۱۱۰ مورد نیروهای امنیتی زخمی شده را در استان المثنی و ۴۰ تن را در این استان داشته‌ایم. در حالی که سه تظاهرکننده نیز در این استان کشته شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.