با توجه به لزوم اعلام و شفاف سازی حمایت‌های مالی و بودجه‌ بخش‌های مختلف سازمان‌ها که از طرف هیات دولت و همچنین وزارت ارشاد بر روی آن تاکید شده است، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برنامه‌های معاونت هنری در خصوص شفاف‌سازی عملکرهایشان بیان کرد: معاونت هنری از باب تنوع ماموریت‌ها، معاونت متفاوتی از بقیه حوزه‌های وزارت ارشاد است زیرا معمولا معاونت‌های دیگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تک موضوعی  هستند و سازمانی مانند، سازمان سینمایی،  فقط ماموریت سینما را دارد یا معاونت فرهنگی عمده فعالیت‌اش در حوزه کتاب و نشر است ولی معاونت هنری حوزه تئاتر، موسیقی، تجسمی، مد و لباس و آموزش را بر عهده دارد بنابر این موسسات تحت اشرافش حوزه گسترده‌تری دارند.

او ادامه داد: طبیعی است که فضایی که باید برای به نتیجه رسیدن این کار سپری شود و این ماموریت‌ها دنبال، استانداردسازی و عرضه شوند؛ طولانی‌تر است. بر همین اساس انجام این ماموریت در تمام حوزه‌های زیر مجموعه این معاونت دو ماه است که در دست اقدام قرار گرفته است.

معاونت هنری وزارت ارشاد اظهار کرد: این ماموریت دولت است که اگر پولی را از منابع عمومی دریافت کرده، مصارف آن را هم اعلام کند، بنابر این تلاش ما بر هر چه زودتر انجام شدن این کار است.

سید مجتبی حسینی با تاکید بر اینکه "باید حسابرسی‌های سالانه موسسات انجام شود، تفریق بودجه شوند و سپس لیست نهایی اعلام شود" توضیح داد: انجمن هنرهای نمایشی برخی از تعهدات جشنواره فجر را بر عهده داشته است اما ما اخیرا توانستیم این تعهدات را پرداخت کنیم.

در ادامه سید هادی حسینی معاون حقوقی وزارت ارشاد که در حاشیه‌ی برنامه‌ی تولد تیر ماهی‌های پیشکسوت‌ها حضور داشت درباره همین موضوع اضافه کرد:  ۲۵ تیرماه در جلسه شورای معاونین وزارت ارشاد بحث شفاف سازی دستور کار ما قرار داشت. در واقع به هر معاونتی تکالیفی شده که باید بر اساس اولویت‌هایشان به آن عمل ‌کنند و بسته به میزان اعتباری که به آنها داده می‌شود برنامه‌هایشان را انجام دهند.

او درباره فعالیت‌هایی که تا کنون برای رسیدن به این هدف انجام شده است، بیان کرد: ما در حوزه مطبوعات فعالیت‌های این بخش را شفاف کردیم، حوزه مساجد شفاف شد یا مثلا در حوزه معاونت حقوقی بحث مالکیت معنوی نیز شفاف سازی شد. بنابر این فعالیت تمام حوزه‌ها و اعتباراتی‌ که هزینه می‌کنند به تدریج در حال شفاف شدن است.

معاون حقوقی وزارت ارشاد اضافه کرد: به یک باره نمی‌توان این کارها را انجام داد و البته ما هم به صلاح نمی‌دانیم زیرا که باید تمام اطلاعات تبدیل به جدول شوند، حسابرسی و تنظیم شوند تا اعداد و ارقام درست و دقیق باشد تا اشتباهی در آن‌ها رخ ندهد. بنابر این باید تمام اطلاعات پایش شوند و سپس انتشار شوند.

او با اشاره به اطلاعاتی که تا کنون توسط دیگر حوزه‌های هنری مانند سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: گاهی پیش آمده که در اطلاعات منتشر شده مصوبات گفته شده است و نه اجرائیات زیرا اجراییات بر اساس میزان دریافتی‌ها و تخصیص بودجه ماست. ممکن است کسی لیستی داده باشد که بر اساس تصمیم بوده و نه تخصیص بنابراین اکنون در حال ردیف کردن این اطلاعات هستیم تا آبروی کسی نرود.

سید هادی حسینی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: همواره چیزی که اتفاق افتاده است را می‌توان رسانه‌ای کرد و ما به مرور در حال اجرا کردن آن هستیم بنابر این  نمی‌توانیم بگوییم چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایسنا شفاف سازی عملکردهای دولت امکانی است که مردم از طریق آن قادر خواهند بود از چگونگی ارائه خدمات، نحوه استفاده و نگهداری اموال ودارایی دولت اطلاع پیدا کنند و عملکرد مسئولین هر حوزه‌ای را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند. بنابر این وجود چنین اتفاقی، توسط دولت می‌تواند شفافیت لازم را جهت بررسی اقدامات صورت گرفته، توسط مردم بالا ببرد و به تبع آن شرایط اجتماعی موجود و همچنین اعتماد به مسئولین را بهبود دهد.

در همین مسیر تاکنون معاونت‌ها و حوزه‌های مختلف دولتی اقدام به شفاف‌سازی و بیان عملکردهای خود کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به معاونت سازمان سینمایی و همچنین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اشاره کرد که گزارشی از عملکردهای خود ارائه کردهاند.

اما معاونت هنری که از حوزه‌های مهم وزارت ارشاد است تاکنون اطلاعاتی را در این زمینه منتشر نکرده این در حالی است که این معاونت از حوزه‌های مهم وزارت ارشاد است و بخش‌های مختلفی از تئاتر گرفته تا حوزه‌های تجسمی و موسیقی و ...را تحت پوشش خود دارد بنابر این لزوم هرچه سریع‌تر اعلام شدن این اطلاعات از ایجاد هرگونه سوال و یا شبهه‌ای در این معاونت جلوگیری خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.