حجت الاسلام رضا اکرمی از نمایندگان مجلس در دوره های دوم، پنجم و هشتم است برای همین وقتی صحبت از روند زدوبندها در میان برخی نمایندگان می شود می تواند به خوبی سه دوره مجلس که هرکدام در شرایط خاصی پدید آمدند را مقایسه کند. او به خبرآنلاین گفت: از قدیم الایام گفته اند انسان موجود خطا پذیر و خطاکاری است؛ حال می خواهد این در حوزه قوه مجریه باشد یا قوه مقننه یا قضاییه یا جای دیگر.

اکرمی ادامه داد: مسئله دیگر این است که ۲۹۰ نماینده در مجلس وجود دارد لذا احتمال وقوع خطا وجود دارد و از این جهت است که مجلس نقش نظارتی دارد به صورتی که اگر شکایتی وجود داشته باشد حتما نظارت از سوی مجلس صورت می گیرد که این نظارت قطعا می‌تواند بده و بستان‌های نمایندگان را هم شامل شود.

او شایعات را هم بی تقصیر ندانست و گفت: متاسفانه در این میان بازار شایعات هم داغ است و خبری را در سطح وسیع گسترش می دهند که «گفته شده است» یا «می گویند» در حالی که ما از نظر قانونی و شرعی حق نداریم چیزی که برای ما کاملا قطعی نشده است آن را بازگو کنیم چرا که بین حق و باطل فاصله کمی است.

او درباره این بده بستان‌ها در چند دوره مجلسی که خودش حضور داشت گفت: نسبت به دوره های دوم و پنجم و هشتم که من در مجلس حضور داشتم امروز به نظارت اهمیت بیشتری می دهند. البته این را هم باید گفت با توجه به فضایی که رخ داده است و نوساناتی که وجود دارد لغزش‌گاه های امروز جدی تر شده است لذا باید مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد.

اکرمی گفت: دوره دوم مجلس مصادف بود با زمان جنگ که همه موضوعات پیرامون جنگ بود و اصلا مباحثی مانند زد و بندهای پشت پرده وجود نداشت و این مسائل بعد از پایان جنگ کم کم به میان برخی از نمایندگان راه پیدا کرد.

او در پاسخ به این سوال که تنها مسئله توزیع پول میان نمایندگان نیست بلکه وعده ها و توافقات پشت پرده هم مطرح است و چقدر این موضوعات در ادوار مجلس رواج داشته است گفت: لابی گری‌ها می‌شد و در همه ادوار وجود داشت اما اینکه به صورت گروکشی باشد اصلا اینگونه نبود و حداقل من سراغ ندارم.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در دوره هفتم و هشتم مجلس بحث توزیع چک پول و کارت هدیه از سوی سعید مرتضوی و رحیمی (معاون اول احمدی‌نژاد) مطرح شد و در آن مقطع چه برخوردی صورت گرفت گفت: البته چون ما مشتری اینها نبودیم هیچ‌گاه سراغ ما نیامدند اما واقعا مواردی وجود داشت که سریعا مجلس نسبت به آن برخورد نشان داد و این رفتار توسعه پیدا نکرد.

او درباره چگونگی این برخورد گفت: این موضوع از تریبون مجلس اعلام شد و سریعا هم به نمایندگان تذکر جدی داده شد و هم به مسئولین دولت وقت که این موضوعات فیصله داده شد.

اکرمی درباره لزوم نظارت مجلس بر توافقات نمایندگان گفت: مسلم است که هرچه جمعیت افزایش پیدا می کند لزوم نظارت هم بیشتر می شود بنابراین ما با پذیرش اصل نظارت نباید به شایعات دامن بزنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.