اسخنرانی جهانگیری در جمع سفرای خارجی و فعالان اقتصادی آغاز شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در همایش هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان اقتصادی گفت: برای مسائل هسته‌ای وارد یک گفتگوی عمیق، پیچیده و طولانی با کشورهای ۱+۵ شده و در نهایت به برجام رسیدیم، البته جمهوری اسلامی ایران نشان داد که هم در گفتگو صادق بوده و هم در اقداماتی که بر اساس این توافق بین‌المللی به عهده گرفته است، پایبند بوده و این را سازمان های بین المللی نیز نشان می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بر اساس آموزه‌های دینی خود، اگر با افرادی به توافق رسیده و با کسی عهده و پیمانی امضا می‌کنیم، تا زمانی که طرف مقابل نقض عهده نکرده، ما نقض عهد نمی‌کنیم، البته یکی از مهمترین دستاوردهای بشریت برای کاهش تنش ها و ایجاد فضایی امن و صلح آمیز در دنیا، دستیابی به توافقات بین المللی است و هر حرکتی در جهت به هم زدن توافقات بین المللی، حرکتی بر ضد مسائل انسانی و بشری است و تهدیدکننده فضای امن به شمار می‌رود، پس اقدام رئیس جمهور آمریکا، یک هشدار جدی و خطرناک برای جامعه بین‌المللی است که نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد.

وی تصریح کرد: خروج غیرقانونی آمریکا از برجام آن هم بعد از اینکه ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و اعلام تحریم‌های گسترده بر علیه ملت ایران، می‌تواند آغاز خطرناکی همزمان با تخلفات و خروج‌های آمریکا از سایر پیمان های مهم جهانی باشد، پس استراتژی امریکایی ها، جنگ اقتصادی بر علیه ملت ایران است که البته همزمان جنگ های تجاری با سایر کشورها نیز از سوی این کشور آغاز شده است، پس اقتصاد جهانی می تواند با اقداماتی که از سوی این کشور روبرو شده است، به بی ثباتی کشیده شود.

به گفته جهانگیری، تجربه ما به عنوان ملت ایران این است که آمریکایی ها در ارتباط با ایران، در شصت سال گذشته، اشتباهات بسیار زیادی انجام داده است، از کودتایی که علیه دولت مردمی و قانونی دکتر مصدق در ایران تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و تحریم های گسترده ای که در مقاطع مختلف علیه ملت ایران انجام شده است، اما ملت ایران با سرافرازی بیرون آمده است.

وی اظهار داشت: شرایط خطیری پیش روی ایران است که البته بن بست نبوده و به معنای ایجاد بحران و شرایط بحرانی برای ایران نیست، بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده است و نیازمند آن هستیم که راهکارهای ابتکاری و جدیدی را به کمک دوستان خود داشته باشیم، البته نمی خواهیم چشمان خود را بر واقعیت هایی که امروز مقابل ایران قرار گرفته ببندیم یا از آنها فرار کنیم، این در حالی است که دشواری هایی پیش روی ما است اما همین واقعیت ها به ما می گوید که ظرفیت های بزرگ ایران و فرصت های بی نظیری در اختیار ما قرار گرفته که می توان با اتکا به فرصتها و ظرفیت هایی که وجود دارد، راهکارهای جدید طراحی شده و ظرفیتها را به فعلیت درآوریم.

جهانگیری گفت: ملت ایران، نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران در طول تاریخ، به خصوص در دهه های اخیر، با دشواری های کوچک و بزرگی روبرو بوده است و حتی با جنگ هشت ساله نیز مواجهه کرده است، در حالی که دنیا حتی یک قطعه مورد نیاز وسایل جنگی به ایران نداد، اما این کشور بسیار خوب مسائل را پشت سر گذاشت؛ چراکه ایران می داند از تنگناها و دشواری هایی که مقابل خود است، چطور عبور کند. ملت ایران منسجم و یکپارچه است و در آینده نزدیک شاهد مانورهای مختلفی از تفاهم جریان های سیاسی، گروههای سیاسی با اختلاف نظرهای جدی در داخل ایران برای این خواهید بود که در داستان برجام ایران موفق شود.

جهانگیری گفت: دولت و بخش خصوصی باید برای مدیریت صحیح در این مقطع، بسیج شده تا به زندگی مردم آسیب وارد نشود، بنابراین کنار هم خواهیم بود و البته ملت ایران باید متحد در این صحنه حضور داشته باشد، ضمن اینه راهبردی به نام مقاومت هوشمندانه اقتصادی در مقابل تحریم های آمریکا اتخاذ کرده ایم تا مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کنیم پس نشان خواهیم داد که در دوران تحریم، اقتصاد کشور را نجات خواهیم داد. دولت حسن روحانی، ۲.۵ سال از عمر خود را در دوران تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا، کنگره و دولت امریکا بر علیه ایران صرف کرد اما در آن، روند شاخص های اقتصادی ایران، رو به رشد بود و تورم به شدت روند کاهشی پیدا کرد و تا قبل از وارد اجرا شدن برجام، سرمایه گذاری با رشد مناسبی مواجه شد. به نحوی که از منفی ۶.۸ درصد به مثبت ۳ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: فعالان بخش خصوصی با انگیزه وارد میدان فعالیت و کار شدند و اگر طرف های برجام به تعهدات خود عمل کرده بودند، امروز شرایط اقتصاد ایران برای مردم، شرایط مطلوبی بود، ملت ایران این شرایط را به خوبی درک می کند که از چه مرکز و محلی تلاش می شود که زندگی آنها عقب نگاه داشته شود و کشور آنها به عقب رانده شود. ایران ظرفیت های فراوانی دارد و رتبه اول را به لحاظ ذخایر نفت و گاز دنیا را دارد و در زمان برجام نیز اعلام کرده است که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار، طرح آماده در صنعت نفت و گاز خود دارد که آماده ارایه به طرف های خارجی و داخلی است. ضمن اینکه در صنایع فلزی و معدنی طرح های زیادی داشتیم. شرایط اقتصاد ایران مهیا بود که حتی برای دنیا به یک کانون مهم سرمایه گذاری تبدیل شود. ما نیز دنبال شرکای واقعی خود بودیم که در این فرصت بین شرکتهای ایرانی و خارجی برای دهها و صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری و کار بزرگ توافق حاصل شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران از نظر ذخایر معدنی شرایط ممتازی داشته و در خیلی از مواد فلزی معدنی، رتبه قابل توجه در سطح دنیا را دارد، بنابراین به لحاظ جغرافیایی در جنوب ایران، دریای خلیج فارس، عمان و تنگه هرمز به ایران فرصت مناسبی داده است که بتواند به کشورهای آسیای میانه و دریای خزر، سرویس ترانزیتی دهد.

جهانگیری افزود: ایران را به هیچ عنوان نمی توان حبس کرد، چراکه نیروی انسانی جوان تحصیلکرد و مبتکر در اختیار دارد که در داخل و خارج تحصیل کرده اند و شرایط و ظرفیت هایی را تجربه می کند که کشور را پیشرفت دهند. بنابراین سابقه صنعتی که در ایران وجود دارد، سبب می شود که ایران در کشورهای منطقه، توانمندی صنعتی خوبی را به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: توقف فروش نفت ایران یک خیال واهی است، ما نیز ساز و کارهای لازم را در داخل دولت فراهم کرده ایم و بدترین شرایط را هم پیش بینی نموده ایم، چراکه ما نمی توانیم نسبت به ملت و کشور خود بدون برنامه باشیم و بنابراین سناریوهای مختلف را طراحی کرده ایم، چراکه ایران کشوری است که در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیارد دلار صادرات نفت و غیرنفتی داشته است. پس به بخش قابل توجهی از این منابع در دوره جدید نیز نیاز داریم پس باید بتوانیم کالاهای خود را صادر کرده و منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی خود را در دسترس داشته باشیم تا نیازهای مردم را از محل صادرات از خارج کشور تامین کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: دست کشورهایی که در این مقطع به سیاست یک جانبه گرایی آمریکا پشت کنند، را به گرمی می فشاریم، اما شرکتهایی که ایران را ترک می کنند، باید بدانند که این مسائل در حافظه تاریخی همکاری ایران با آنها ثبت خواهد شد و بی تفاوت نخواهیم ماند، البته بر اساس نیازهای خود، کالاها را گروه بندی کرده ایم و البته برای بخش خصوصی نیز فرصت خوبی فراهم نموده ایم، اگرچه می خواهیم که قیمت ارز را در داخل کشور مدیریت کنیم.

جهانگیری گفت: ممکن است که با اعلام خروج آمریکا از برجام، تلاطم کوتاه مدتی در برخی از بخش های اقتصادی کشور اتفاق افتد، اما مانع از تلاطم های بعدی خواهیم شد و برنامه تنظیم کرده ایم که نگذاریم اقتصاد ایران از این مرحله آسیب ببیند، پس برای واردات و صادرات و فروش نفت برنامه ریزی کرده ایم و امیدواریم با کمک کشورهای دوست بتوانیم کار را پیش بریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.