خبرگزاری رویترز نوشت، دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه در هلسینکی، پایتخت فنلاند آغاز شد. 

رئیس‌جمهوری آمریکا، وارد کاخ ریاست‌جمهوری فنلاند شد و در تالار این کاخ با همتای روس خود دست داد و سپس دو رئیس‌جمهوری وارد سالن گفت‌وگو شدند.

پیشتر در این کاخ «میخائیل گورباچوف» رهبر پیشین اتحادیه جماهیر شوروی و «جورج بوش پدر»، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، در سال ۱۹۸۹ دیدار کرده بودند.

دقایقی پیش گفت‌وگوهای دونالد ترامپ و پوتین شروع شده است. تنها مترجمان دو طرف در اتاق محل گفت‌وگو حضور دارند.

پوتین و ترامپ قرار است به مدت یک ساعت پشت درهای بسته گفت‌وگو کنند.

باقی مقام‌های آمریکا و روسیه قرار است بعدا به دو رئیس‌جمهوری بپیوندند و این دو بناست نشست خبری مشترکی داشته باشند.

ترامپ پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، به‌خاطر برگزاری موفقیت‌آمیز جام جهانی به او تبریک گفت.

پوتین در دیدار با ترامپ گفت از این‌که بالاخره شما را می‌بینم خوشحالم.

ترامپ  نیز گفت که در مدت اخیر چندان رابطه خوبی نداشته‌ایم، اما کنار آمدن با روسیه بسیار مهم است و اصلا چیز بدی نیست. 

ترامپ در این دیدار به پوتین گفت:‌«قبل از هر چیز آقای رئیس‌جمهور می‌خواهم برای برگزاری یک جام جهانی بی‌نظیر به شما تبریک بگویم. به من گفته‌اند که این یکی از بهترین مسابقات جام جهانی بود و علاوه بر آن تیم شما هم در این مسابقات نمایش بسیار خوبی داشت.

من بخش کوچکی از مسابقات را در آمریکا دیدم و دیدارهای نیمه‌نهایی و پایانی را نیز به‌طور کامل تماشا کردم و بازی‌های بسیار بی‌نظیری بودند و همه‌چیز به زیبایی انجام شد و بنابراین به شما تبریک می‌گویم.

مهم‌تر از همه این‌که چیزهای بسیار خوبی داریم که باید راجع به آن‌ها با یکدیگر صحبت کنیم... باید درباره همه‌چیز با یکدیگر گفت‌وگو کنیم؛ از تجارت گرفته تا امور نظامی، از موشک تا مسائل هسته‌ای و چین. کمی هم درباره دوست مشترک‌مان «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، حرف می‌زنیم.

به نظرم ما به‌عنوان دو کشور بخت زیادی داریم و راستش را بخواهید در این چند سال اخیر چندان روابط خوبی با هم نداشته‌ایم. من مدت زیادی نیست که کنترل دولت را به دست گرفته‌ام، فکر کنم حدود دو سال از آغاز به کارم می‌گذرد... ولی همواره گفته‌ام، و مطمئنم شما هم شنیده‌اید، که کنار آمدن با روسیه چیز بسیار خوبی است و اصلا چیز بدی نیست.

به نظرم دنیا می‌خواهد ما با یکدیگر کنار بیاییم. ما دو قدرت برتر هسته‌ای هستیم. ۹۰ درصد تجهیزات هسته‌ای جهان در دست ماست و این چیز خوبی نیست، بلکه چیز بدی است. به نظرم می‌توانیم در این‌باره اقدامی بکنیم، چراکه توان هسته‌ای نه یک نیروی مثبت که نیرویی منفی است. بنابراین فکر می‌کنم راجع به بسیاری چیزها با یکدیگر صحبت خواهیم کرد.

حالا هم که دنیا به انتظار نشسته است با یکدیگر گفت‌وگو خواهیم کرد و بعد تیم هر دو طرف از راه خواهند رسید. شما هم مثل من چندین نماینده دارید. ما پرسش‌های بسیاری از یکدیگر داریم و امیدوارم که بتوانیم پاسخ‌هایی را برای آن‌ها پیدا کنیم. از همه متشکرم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.