رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از بازگشت از نشست سران ناتو در بروکسل با برگزاری یک کنفرانس خبری به ارزیابی مسائل داخلی و خارجی ترکیه پرداخت.

اردوغان در مورد افزایش نرخ دلار در ترکیه اظهار داشت: فشارهای ناشی از افزایش نرخ ارز تنها مختص ترکیه نیست و بسیاری از کشورها با این مشکل مواجه هستند. تنها راه مقابله با این بحران انجام تجارت با پول‌های ملی به جای دلار است. در این خصوص با ایران و روسیه مذاکره کردیم و قسمتی از توافقات به دست آمده را اجرا کردیم. اکنون در حال مذاکره با چین هستیم تا با این کشور هم از طریق پول‌های ملی تجارت کنیم. وزارت خزانه و امور مالی ترکیه مذاکرات فشرده‌ای را در این خصوص آغاز کرده است. تجارت با پول ملی می‌تواند حجم بزرگی از فشار نرخ ارز را از دوش کشورمان بردارد. در عین حال به صفر رساندن مبادله با دلار در تجارت خارجی ترکیه ناممکن است.

رئیس‌جمهور ترکیه در مورد طرح فروش خدمت سربازی اعلام کرد: وزیر دفاع تمام اقدامات لازم برای اجرای این طرح را آغاز کرده است. اینکه این طرح شامل چه کسانی خواهد بود، کدام گروه‌های سنی خواهند توانست از آن استفاده کنند و نرخ خرید سربازی چقدر خواهد بود، به زودی مشخص خواهد شد. حتی برای تسریع در اجرای این طرح می‌توانیم از طریق حکم حکومتی ریاست جمهوری استفاده کنیم.

وی در مورد مسئله سوریه خاطرنشان کرد: در نشست ناتو با ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و مرکل صدراعظم آلمان دیدار داشتم که بر همبستگی در مورد مسئله سوریه تأکید کردم. ترکیه در مسئله سوریه هیچ مشکلی با کُردها ندارد بلکه با گروه‌های تروریستی متشکل از پ.ک.ک و پ.ی.د مبارزه می‌کند. ما اجازه نخواهیم داد که کریدور تروریستی در شمال سوریه تشکیل شود. بهترین راه برای حل بحران سوریه برگزاری انتخابات سالم است. با همکاری مشترک بین نیروهای ائتلاف به همراه ترکیه، روسیه و ایران می‌توان انتخابات سالم در سوریه برگزار کرد. در حال حاضر نشست‌های سه‌جانبه ترکیه، ایران و روسیه برای حل بحران سوریه ادامه دارد و قرار است نشست جدید این سه کشور پس از سوچی و آنکارا این بار در تهران برگزار شود که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.