این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است: منابع نزدیک به فضای مذاکرات سیاسی برای ایجاد تشکل بزرگتری که وظیفه تشکیل دولت عراق را دارد، بر این مساله تاکید می کنند که نیروهای سیاسی مختلف در این مورد اتفاق نظر دارند که باید دولت وحدت ملی تشکیل شود که همه احزاب را در خود جای دهد، مگر اینکه حزبی خود را از این جمع استثنا کند. اما صحبتهای صدر در مورد تشکیل دولتی متفاوت، مانعی برای رسیدن به توافق هایی در این باره شد.

به گزارش منابع آگاه، ائتلافهای اعلام شده با صدر که در ضمن انها ائتلاف او با هادی العامری قرار می گیرد، ائتلافهای نهایی نیست و بیشتر مذاکرات و پیامهای داخلی که صدر دریافت کرد، بر حرکت طبق طرح «5+4» ایران متمرکز است.

این طرح شامل توافق نیروهای شیعه پنجگانه، یعنی قانون، نصر، سائرون، فتح و الحکمه بر سر تشکیل ائتلافی غیر علنی برای انتخاب رئیس دولت اینده است که در ضمن آن اسم سه گزینه مطرح است.

بنابرادعای منابع اگاه الحیات، سردار قاسم سلیمانی پیشنهاد مذکور را به عراقی ها ارائه داده است که مخالفان، ان را نسخه ای از دولتهای سابق می دانند، اما در این میان اسم یک ائتلاف شیعی مطرح نشده و به جای آن ائتلافی اعلام می شود که تمام نیروهای پارلمان را در بردارد؛ تا اینکه صدر که پیش از این از خطوط قرمزی برای ائتلاف با نوری مالکی صحبت کرده بود، از آن خطوط دست کشیده یا اینکه به سمت مخالفت حرکت کند.

طبق اطلاعات، دو گروه کردی و سنی که شرط این نقشه اتحاد داخلی بین انهاست، هنوز با یکدیگر منسجم و هماهنگ نشده اند.

سخنگوی ائتلاف الفتح در گفتگو با الحیات گفت: حیدر العبادی، رئیس ائتلاف فتح، هادی العامری، و رئیس ائتلاف «دولت قانون»، نوری المالکی، در دیداری به تفاهم های جدی در خصوص ایجاد یک تشکل بزرگ دست یافته اند و تفاهم هایی با ائتلاف قوای سنی و کردی در این مورد، می تواند منجر به اعلام ائتلافهایی در روزهای آینده نیز شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.